Recensie: Hazels spreuk - Marte Jongbloed

'We hebben haar in het vizier,' antwoordde de man met het kuiltje in zijn kin. Hij grijnsde. 'Ik was zo dichtbij dat ik haar letterlijk had kunnen aanraken als ik dat had gewild.'

'We kennen al haar bewegingen,' zei een van de vrouwen.

De man met het kuiltje knikte. 'Hazel is nergens meer veilig.'

Hazel woont weer bij haar oom en volgt de vooropleiding van de kunstacademie. Ze voelt zich nu helemaal thuis bij haar coven, een heksengroep, en kan zich inmiddels weer alles herinneren van wat ze van haar ouders, twee invloedrijke heksen, heeft geleerd. Haar ouders zitten ondergedoken sinds ze verwikkeld zijn in een strijd met een nieuwe heksenbeweging die uit is op meer macht. Om Hazels ouders uit hun schuilplaats te lokken, schuwt de beweging geen enkel middel, en Hazels leven is meer dan ooit in gevaar..

Voor de Heksenspiegel-trilogie, waarvan dit het tweede deel is, heeft auteur Marte Jongbloed veel research gedaan, workshops gevolgd en zelfs rituelen met echte heksen uitgevoerd. Dat is duidelijk te merken: het verhaal is goed uitgewerkt en heel geloofwaardig, met veel details over moderne hekserij die absoluut niet zweverig zijn, maar er wél voor zorgen dat je als lezer meteen de wereld van Hazel in wordt getrokken. Een wereld die overigens in deel 1, Hazels pentakel, al is opgezet, dus het is aan te raden met dat boek te beginnen. En dat is absoluut geen straf, want door de vlotte, aanstekelijke schrijfstijl en het spannende verhaal dat zowel in het eerste als in het tweede boek (deze dus) nergens inzakt, vlieg je er in sneltreinvaart doorheen.

Hazels spreuk is een spannend, toegankelijk verhaal in een interessante setting, en heerlijk om te lezen. Op naar het derde deel!

Hazels pentakel en Hazels spreuk zijn geschikt voor lezers vanaf een jaar of twaalf, dertien. Door het onderwerp zullen meiden zich misschien wat meer door deze trilogie aangetrokken voelen, hoewel het absoluut geen girly verhaaltje is!

Kortom: een heerlijk stoer en verslavend boek om lekker mee in bed te kruipen. Mét zaklamp.

Titel: Hazels spreuk

Auteur: Marte Jongbloed