·

Recensie: Frankenstein - Maria Postema en Sophie Pluim

Bij Frankenstein denken veel mensen aan het grote, groene monster met schroeven in zijn hoofd. Maar dat is niet het verhaal dat Mary Shelley in 1816 opschreef. Dat verhaal gaat over de ambitieuze wetenschapper Victor Frankenstein, die een levend wezen weet te creëren. Zijn schepping, het 'monster', voelt zich in de steek gelaten door zijn maker en begint dood en verderf te zaaien – uit wanhoop.

De wereldklassiekers van Blossom Books móét je gelezen hebben. Met deze lijn hoopt de uitgeverij meer jongeren te interesseren in en kennis te laten maken met de klassieke wereldliteratuur. De nieuwe hertalingen blijven dicht op het origineel maar zijn tegelijkertijd zo bewerkt dat ze voor jongeren dé opstap vormen naar ander klassiek werk.

Frankenstein is de tweede klassieker in deze serie. Bewerker Maria Postema is dicht bij het origineel gebleven, maar heeft hier en daar ingegrepen om de fijne leesbaarheid te garanderen. Daarnaast heeft Maria uitgebreid research gedaan naar de verschillen in het origineel uit 1818, en de door Shelley bewerkte versie  uit 1831. In de nieuwe editie komen beide versies samen.

De Wereldklassiekers worden uitgegeven in een linnen omslag met folieopdruk en leeslint. Sophie Pluim verzorgde de illustraties op het omslag, diverse zwart-witillustraties, een gekleurde illustratie voor de schutbladen en geïllustreerde beginkapitalen.

Wat valt er nog te recenseren aan een boek dat meer dan tweehonderd jaar geleden voor het eerst uitkwam? Nou, best wel wat, bleek na het lezen van deze klassieker. Maria Postema heeft Frankenstein in een modern jasje gestoken en dat heeft ze echt ontzettend goed gedaan: door haar fijne schrijfstijl leest het verhaal vlot en vloeiend, toegankelijk, zonder dat er iets van de oorspronkelijke sfeer verloren gaat. Die sfeer is duister, dreigend, een tikkeltje gotisch en prachtig - iets waar de donkere illustraties van Sophie Pluim schitterend bij aansluiten. De gelaagdheid en diepgang van het verhaal en de complexe personages, in wie de lezer zich tegen verwachtingen in tóch kan verplaatsen, zetten je stevig aan het denken en de thema's zijn nog minstens zo actueel als tweehonderd jaar geleden. Frankenstein is met recht een wereldklassieker; nog steeds sterk, duister en intrigerend. Deze hervertelling en het schitterende nieuwe jasje van Blossom Books zorgen er hopelijk voor dat ook nieuwe generaties zich zullen verliezen in dit spannende, tragische verhaal.

Want het verdient niets minder dan dat.

Frankenstein is geschikt voor lezers vanaf 15 jaar, maar absoluut niet voorbehouden aan jongeren alleen. Het tijdloze verhaal en Postema's schrijfstijl in combinatie met de sfeervolle illustraties zorgen ervoor dat deze schitterende uitgave simpelweg in elke boekenkast thuishoort.

Titel: Frankenstein

Auteur/hertaler: Maria Postema

Illustrator: Sophie Pluim