Recensie: Operatie oma Sjannie - Lysette van Geel

Amare is elf jaar en dol op haar lieve, gekke oma Sjannie. Vaak helpt ze haar een beetje, want haar oma is wat vergeetachtig aan het worden en ze ziet ook niet meer zo goed. Als oma Sjannie na een val in het ziekenhuis belandt, willen de ouders van Amare haar naar een verzorgingstehuis sturen. Ze zijn zelf veel te druk om voor haar te zorgen. Maar oma Sjannie háát verzorgingstehuizen. Ze vindt ze verschrikkelijk! Amare besluit om haar oma uit het ziekenhuis te ontvoeren en haar op hun zolder te verstoppen. Maar dan starten haar ouders een grote zoektocht, en staat de politie ineens voor de deur. Amare moet alles op alles zetten om haar geheim te bewaren.

Operatie oma Sjannie is het tweede boek van Lysette van Geel, die jarenlang werkzaam is geweest bij het NOS Jeugdjournaal. Dat de auteur weet wat er omgaat in de hoofden van kinderen, is goed te merken: het verhaal sluit zeer goed aan bij de belevingswereld van de doelgroep. Het is vlot geschreven, in een heel toegankelijke stijl. Samen met de tekeningen, die door hoofdpersoon Amare zelf lijken te zijn getekend, zorgt dit ervoor dat Operatie oma Sjannie veel kinderen erg zal aanspreken. Het onderwerp - een maatschappelijk thema dat toch vrij serieus is - wordt luchtig gebracht, met veel humor. Dit spannende en avontuurlijke verhaal is zeker een aanrader.

Operatie oma Sjannie is geschikt voor jongens en meiden vanaf tien jaar, maar zal door wat meer ervaren lezers ook al eerder kunnen worden gelezen. Naast zelfstandig lezen is ook voorlezen een leuke optie, omdat er dan samen met de kinderen over het verhaal en de thematiek gepraat kan worden.

Titel: Operatie oma Sjannie

Auteur: Lysette van Geel

Illustrator: Karst-Janneke Rogaar