Recensie: De kleur van de zon - David Almond

Op een stralende ochtend in de zomervakantie hoort Davie van zijn beste vriend dat Jimmy Killen is vermoord, een jongen die ze allebei goed kennen. En het lijkt overduidelijk wie de dader is.

Maar zo eenvoudig is het niet. Tijdens een wandeling door de heuvels komt Davie steeds meer te weten over de toedracht van de moord, maar vooral ook over het leven en zichzelf.

De kleur van de zon gaat over een reis, letterlijk en figuurlijk: het verhaal is een aaneenrijging van ontmoetingen met allerlei figuren, die hoofdpersonage Davie doen nadenken over de zin van het leven. De dialogen zijn levendig, het taalgebruik is bijzonder en zintuiglijk. De schrijfstijl van Almond is prachtig, filosofisch en literair, maar zal juist daarom niet iedereen aanspreken. De lezer zal zich erin onder moeten laten dompelen en zich moeten laten meevoeren door het vrij trage, kabbelende verhaal, dat met al zijn symboliek en beeldspraak weliswaar heel veel diepte heeft, maar daardoor ook, vooral voor de doelgroep, niet altijd even toegankelijk is. Ondanks de lome, zomerse sfeer doet De kleur van de zon vrij somber en soms zelfs afstandelijk aan. Is dat erg? Nee, absoluut niet. Want wie er de tijd voor neemt, heeft een ontroerend en wijs verhaal in handen dat aanzet tot nadenken.

De kleur van de zon is geschikt voor kinderen vanaf twaalf jaar. De schrijfstijl is op zichzelf niet moeilijk, maar door de filosofische lading en de gelaagdheid zal het boek vooral de meer ervaren lezer aanspreken. Ook voor volwassenen is dit kleine, literaire verhaal zeker een aanrader.

Titel: De kleur van de zon

Auteur: David Almond

Leeftijd: 12+