Recensie: Feo en de wolven - Katherine Rundell

Feodora en haar moeder wonen diep in de bossen van Rusland. Haar moeder is wolfverwilder: ze maakt wolven die door rijke mensen als huisdier zijn gehouden weer wild, zodat ze in de natuur kunnen overleven. Op een dag wordt Feo's leven compleet op z'n kop gezet als de revolutie in Rusland uitbreekt. Haar moeder wordt gevangengenomen door het leger, en Feo en de wolven zijn niet meer veilig in het bos. Terwijl Feo aan een barre tocht door het besneeuwde landschap begint om haar moeder te bevrijden, leren de wolven haar hoe ze moet overleven in de gevaarlijke mensenwereld en hoe ze moet opkomen voor de dingen waar ze van houdt...

Feo en de wolven klinkt in de eerste instantie als een sprookje; winters en magisch. Niets is echter minder waar. De heftige gebeurtenissen (denk aan geweld en dierenleed) in het koude Rusland geven dit verhaal een hard, rauw en realistisch randje. Allesbehalve sprookjesachtig dus. Wat is Feo en de wolven dan wel? Het is een ontzettend avontuurlijk en spannend boek, vol plotwendingen en met een stoere hoofdpersoon. Feo is als heldin fantastisch uitgewerkt; het is een personage met gelaagdheid, menselijkheid en diepte.

Wat wél magisch is, is de schrijfstijl van Rundell: mooi beeldend en bijna poëtisch - maar bij vlagen best pittig voor de wat minder ervaren lezer.

Feo en de wolven is een verrassing en absoluut een aanrader: origineel, stoer en spannend in een prachtige en tegelijk onheilspellende setting.

Feo en de wolven is bedoeld voor kinderen vanaf een jaar of twaalf. Door de beeldende - maar niet altijd makkelijke - schrijfstijl is het boek meer geschikt voor de iets gevorderde lezer. Daarnaast zullen de heftige en soms rauwe gebeurtenissen niet iedereen aanspreken. Houd je van een spannend en gelaagd verhaal dat je niet snel zult vergeten? Dan is Feo en de wolven zeker iets voor jou.

Titel: Feo en de wolven

Auteur: Katherine Rundell

Leeftijd: 12+