·

Recensie: Jinxed - Amy McCulloch

Laceys grote droom is om later bij het bedrijf te gaan werken dat de baku heeft uitgevonden, een robot-huisdier waarmee je honderd keer zoveel kunt doen als met een smartphone. Daarvoor moet ze dan wel eerst naar Profectus, een eliteschool waar alles draait om high tech. Wanneer ze wordt afgewezen omdat ze zich geen mooie dure baku kan veroorloven, valt haar droom in duigen.

Alles verandert wanneer ze de kapotte resten vindt van een wel heel coole level 3-baku. Ze weet het ding te fixen, en dan staat er ineens een adembenemend mooie kat voor haar, die ze Jinx noemt. Tot haar grote blijdschap wordt ze met Jinx alsnog aangenomen op Profectus.

Maar dan beginnen haar vreemde dingen op te vallen. Wat is er aan de hand met haar baku? En vooral: waarom is Carter, de jongen die haar altijd loopt te pesten, er zo in geïnteresseerd?

Het uitgangspunt van Jinxed is erg origineel te noemen: de lezer verplaatst zich in een futuristische wereld waarin high-tech huisdieren een grote rol spelen. Het lukt auteur Amy McCulloch goed om deze nieuwe wereld aannemelijk en geloofwaardig te maken. Het verhaal op zich mag dan vernieuwend zijn, de structuur is dat niet per se. Er wordt helaas iets te veel gebruik gemaakt van YA-clichés en dat maakt het af en toe wat voorspelbaar allemaal.
Toch is Jinxed erg fijn leesmateriaal: de schrijfstijl is soepel en toegankelijk, wat maakt dat het verhaal heel makkelijk wegleest.  Het tempo ligt hoog genoeg om het spannend te houden en Jinxed verveelt dan ook geen moment. Hoofdpersoon Lacey is interessant uitgewerkt, en het is heel fijn om te lezen over een vrouwelijk personage in de (door mannen gedomineerde) technische wereld.

Jinxed is geschikt voor jongeren vanaf een jaar of vijftien. Door de vloeiende schrijfstijl en de continue actie zullen lezers zich snel het verhaal in laten trekken, en dat maakt dit boek meteen voor een brede doelgroep aantrekkelijk.

Titel: Jinxed

Auteur: Amy McCulloch

Uitgeverij: HarperCollins, 2019