·

Recensie: Tegenwoordig heet iedereen Sorry - Bart Moeyaert

'Het woord Sorry schrijven is niet moeilijk. Het woord er mooier laten uitzien dan gewoon maar een woord, dat is lastiger.'

Bianca is een meisje met een gebruiksaanwijzing. Zo noemt haar moeder het althans. Haar vader noemt het liever 'onhandelbaar': Bianca mag niet meer elk weekend bij hem en zijn vriendin Cruz logeren. Thuis eist broertje Alan vanwege zijn hartkwaal alle aandacht op van hun vermoeide moeder, die zich meestal geen raad weet met haar stuurse dochter en dat duidelijk laat blijken.

Tegenwoordig heet iedereen Sorry is een klein en intiem verhaal dat één zomermiddag bestrijkt, en bestaat uit korte hoofdstukken waarin geen woord teveel wordt gezegd. Auteur Bart Moeyaert lijkt over elke zin te hebben nagdacht, elk woord te hebben afgewogen. Het resultaat is een literaire en gestileerde jeugdroman, waarin de sfeer en lading tussen de regels door gelezen moeten worden. Hoofdpersoon Bianca beschrijft haar gedachten, gevoelens en omgeving vanuit de ik-vorm en geeft daarmee de lezer een boeiend inkijkje in haar hoofd en -overigens zeer scherpe- observaties. Tegenwoordig heet iedereen Sorry is een verrassend mooi verhaal over moeizame familierelaties en de innerlijke worstelingen van een pubermeisje dat naar zowel vrijheid als geborgenheid verlangt. Een gegeven dat de illustrator van de omslag, kunstenaar Jang Myeong Uk, perfect heeft weten te verbeelden.

Tegenwoordig heet iedereen Sorry is geschikt voor kinderen en jongeren vanaf een jaar of twaalf. Dit kleine, intieme verhaal roept op een subtiele manier echte emoties op en boeit tot de laatste letter.

Titel: Tegenwoordig heet iedereen Sorry

Auteur: Bart Moeyaert

Leeftijd: 12+