·

Recensie: Lijfgids - Chariva

Olivia neemt je in deze persoonlijke lijfgids met liefde mee op ontdekkingstocht door je lijf (én leven). Want jij hebt vast ook weleens vragen die je niet durft te stellen. Toch?

De puberteit is een periode waarin voor alle meisjes op heel veel gebieden een hoop gebeurt. Je lichaam verandert, je wordt ongesteld, verliefdheden dienen zich aan en vriendschappen veranderen. Hoe ga je daar allemaal mee om? Je kunt het natuurlijk aan je ouders vragen, maar voor veel meiden voelt dat toch ongemakkelijk. Deze lijfgids van Chariva biedt uitkomst: het boek bevat een schat aan informatie over de puberteit en het lichaam. Reisgids 'Olivia' begeleidt meiden door het boek, dat breed van opzet is en een breed scala aan onderwerpen behandelt: van hormonen, menstruatie en de verandering van je lichaam tot de verzorging van haar, mond en huid. Ook is er een hoofdstuk dat 'hartzaken' aankaart, over emoties, onzekerheid en verliefd zijn. Met een apart deel over online gedrag speelt het boek goed in op een belangrijk onderdeel van de actuele leefwereld van pubers.

Lijfgids onderscheidt zich met name qua vormgeving en toon van andere informatieve boeken op dit gebied: de aantrekkelijke illustraties van StudioSilvana zijn vrolijk en kleurrijk, en de schrijfstijl is perfect toegespitst op de doelgroep: vlot, hip en allesbehalve betuttelend. Het zorgt ervoor dat meiden dit boek gemakkelijk zelf zullen oppakken en lezen. Voor ouders biedt Lijfgids een hoop handvatten om samen met hun dochter het gesprek aan te gaan (mocht ze dat willen, natuurlijk). Het idee van een 'coole oudere zus' die de lezers wegwijs maakt in de wereld van de puberteit, onderwijl gebruikmakend van leuke plaatjes, quotes van bn'ers en tal van voorbeelden, komt geweldig goed uit de verf. Lijfgids is een zeer waardevol boek voor elk pubermeisje.

Lijfgids is geschikt voor meiden vanaf een jaar of tien. Door de overzichtelijke inhoudsopgave kan heel gemakkelijk gericht worden gezocht op onderwerp. Voor iets oudere meiden is er achterin een apart hoofstuk met onderwerpen als vrijen en alcohol. Een absolute musthave voor jonge meiden!

Titel: Lijfgids

Auteur: Chariva

Illustraties: StudioSilvana