·

Recensie: De Rijke uren van Jacominus Gainsborough - Rébecca Dautremer

In twaalf scenes vertelt Rébecca Dautremer het verhaal van Jacominus Gainsborough. Kleine dingen, grote momenten, vreugde, verdriet, twijfels, beproevingen... De held van dit boek is niet de sterkste of de grootste. Hij is misschien zelfs een beetje zwakker dan de anderen, als je goed kijkt. Maar voor een klein konijn heeft hij een prachtige en ongelooflijke naam.

De rijke uren van Jacominus Gainsborough vertelt het levensverhaal van het gelijknamige konijntje. Klein en mank, maar met grootse dromen en een filosofische inslag leert hij langzaam over het leven door te voelen, te kijken en te geloven. Geïnspireerd door zijn oma wil de kleine Jacominus later filosoof worden. Eenmaal opgegroeid spreekt hij vele talen, reist hij de wereld rond en wordt hij vader. Op zijn oude dag kijkt hij tevreden terug op zijn kleine maar mooie leven.
Rébecca Dautremer schrijft in een poëtische en filosofische stijl, overigens schitterend vertaald door Edward van de Vendel. Prachtig, maar voor jongere kinderen niet heel toegankelijk. De illustraties zijn wonderschoon, ontzettend gedetailleerd en sfeervol. Dit is een boek om eindeloos in te blijven kijken steeds weer iets nieuws te ontdekken.
De rijke uren van Jacominus Gainsborough is een uitgebreid portret van een klein maar waardevol leven. Het vertelt over Jacominus' innerlijke beleving, zijn zoektocht naar een eigen plek in de wereld en de betekenis van het leven in het algemeen. En dat is zeker iets om over na te denken.

De rijke uren van Jacominus Gainsborough is geschikt voor kinderen vanaf een jaar of negen, hoewel het natuurlijk ook voorgelezen kan worden aan jongere kinderen en de schitterende platen voor elke leeftijd een lust voor het oog zijn. In haar voorwoord zegt Dautremer nadrukkelijk dat het verhaal niet alleen voor kinderen is bedoeld en dat is absoluut waar: volwassenen zullen evengoed genieten van de prachtig gestileerde zinnen, het filosofische verhaal en de sfeervolle tekeningen. Een boek om in te lijsten.

Titel: De Rijke Uren van Jacominus Gainsborough

Auteur: Rébecca Dautremer

Illustrator: Rébecca Dautremer