· 

Boekenbeesten & verhalenfeesten: vergroten van het leesplezier bij kinderen!

Boeken hebben altijd een enorme aantrekkingskracht op mij gehad. Als kleuter bladerde ik eindeloos in prentenboeken - liefst van die mooie grote - en vanaf het moment dat ik zelf kon lezen, heb ik dat ook bijna non-stop gedaan. Of het nu fantasieverhalen waren, strips of iets informatiefs over wat dan ook, ik las het. Dat heb ik denk ik van mijn opa; die was ook altijd verdiept in alles wat los en vast zit - soms tot grote ergernis van mijn oma overigens.

          Mijn ouders hebben zich vroeger dus nooit druk hoeven maken over de vraag of ik wel genoeg boeken voor mijn neus kreeg. Dat dit best een luxe is, besef ik eigenlijk pas nu ik zelf kinderen heb. Ze kunnen inmiddels prima zelf lezen, maar hebben toch beduidend minder interesse in het geschreven woord dan ik destijds.

          Waar ligt dat nu aan? Waarom houdt het ene kind van lezen en het andere niet? En wat kun je als ouder (of grootouder, of leerkracht) nu doen om het enthousiasme voor boeken een beetje aan te wakkeren? Op die vraag is nog niet zo één-twee-drie een antwoord te geven. Er zijn namelijk heel veel factoren die kunnen meespelen bij het leesgedrag van een kind. 

 

Allereerst is daar de kwestie van genetische aanleg: ongeveer 66% van de verschillen in leesvaardigheid is toe te wijzen aan de genen. Zijn de ouders leesvaardig, dan hebben kinderen over het algemeen dus een grotere kans zelf ook leesvaardig te worden. Dat betekent overigens niet dat alles al vanaf de geboorte vastligt; dat zou wat al te makkelijk zijn - of juist niet. Hoe meer een kind in aanraking komt met boeken en de kans krijgt om het lezen te oefenen, hoe leesvaardiger het wordt.

          Voor kinderen met een leesprobleem als dyslexie is dat lang niet zo makkelijk als het misschien klinkt. Lezen is voor hen vaak moeilijk en vraagt heel veel inspanning, dus het plezier en de motivatie om te lezen zijn vaak ver te zoeken. Wordt een kind geholpen met zijn of haar dyslexie, dan is het terugkrijgen van leesmotivatie een belangrijk doel. Want wie het leuk vindt om te lezen, leest vanzelf meer. En dat helpt dan weer bij de aanpak van leesproblemen. Waar moet je bij het kiezen van boeken dan op letten? Het belangrijkste is dat het boek aansluit bij de interesse en het niveau van je kind. De serie Zoeklicht Dyslexie van Uitgeverij Zwijsen is hier speciaal voor ontwikkeld. Ook graphic novels als 'Het leven van een loser' of 'Tom Groot' zijn vaak populair bij kinderen die lezen moeilijk vinden of er om een andere reden weinig plezier in hebben: het taalgebruik is eenvoudig en de tekst wordt aantrekkelijk gepresenteerd in mooie kleuren en met veel illustraties.

 

Wil je dat je kind meer plezier krijgt in het lezen van boeken? Dan kan het nuttig zijn om eens - of liever nog: meer dan eens - met hem of haar naar de bibliotheek te gaan. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat kinderen die regelmatig de bibliotheek bezoeken, een positievere houding tegenover lezen hebben. Ook een bieb op school stimuleert leesplezier én leesprestaties. En hoe meer een kind de bibliotheek bezoekt, hoe meer het zelfvertrouwen over het kiezen en vinden van de juiste boeken zal groeien. Zeker het proberen waard dus!

          Behalve de school en de bibliotheek, heeft ook de thuisomgeving grote  - misschien wel de grootste! - invloed op het leesgedrag van een kind. Kinderen die zijn opgegroeid in een rijke leesomgeving groeien heel vaak uit tot echte boekenwurmen. Het is voor een kind heel fijn als er een ruim en gevarieerd aanbod aan kinderboeken in huis is. Neuzen in de eigen boekenkast en daar een fijn boek uitkiezen helpt bij het ontwikkelen én behouden van plezier in lezen. Ook het cadeau geven - en krijgen! - van boeken en de daarbij behorende tripjes naar de boekwinkel hebben een positieve invloed. 

          Maar als ouder kun je meer doen om het leesgedrag van je kind te stimuleren: directe begeleiding werkt heel goed. Denk hierbij in de eerste plaats aan voorlezen: kinderen en jongeren die vanaf een jonge leeftijd regelmatig zijn voorgelezen, lezen meer én met meer plezier. Het vertellen van verhaaltjes en het voeren van gesprekken (over gelezen boeken, maar ook over andere dingen) doen het ook heel goed. Behalve voorlezen kun je ook samen met je kind hardop lezen - om de beurt een bladzijde bijvoorbeeld - of naar de voorleeskunsten van je kind luisteren. Geef daar vooral ook complimentjes over: die zullen het vertrouwen dat het kind heeft in zichzelf en de eigen leesvaardigheid alleen maar vergroten, en het plezier in lezen verder stimuleren.

          Behalve ouders kunnen ook vriendjes en vriendinnetjes het kind stimuleren in het lezen van boeken. Kinderen die met hun vrienden praten over boeken, samen met hun vrienden lezen of andere leeftijdsgenoten zien lezen, lezen vaker en zijn gemotiveerder. Hoe ouder het kind wordt, hoe groter de invloed van vrienden is. 

 

Net zoals elk boek anders is, is ook elk kind anders. Waar sommige kinderen geboren worden als echte verhalenverslinders, groeien anderen langzaam maar zeker naar boeken toe. Of de liefde voor lezen bloeit nooit echt op. Dat kan ook. Stimuleren van leesplezier is belangrijk, forceren niet: je kunt een kind (of een volwassene, trouwens) nu eenmaal niet dwingen iets leuk te vinden. En gelukkig maar!

 

 

 

Bronnen:

leesmonitor.nu

lezen.nl

marant.nl

Reactie schrijven

Commentaren: 0