·

Recensie: De liefdesbrieven van Abelard & Lily - Laura Creedle

Lily Michaels-Ryan is een chaoot. Als ze door een onhandige actie weer eens moet nablijven, krijgt ze de dromerige (en briljante, en sexy) Abelard Mitchell in het vizier. Ondanks hun grote verschillen - hij heeft Asperger, zij ADHD - voelt ze zich enorm tot hem aangetrokken. Bonuspunt: ook hij kent De brieven van Abelard en Heloïse, een van haar lievelingsverhalen. Dat kan toch geen toeval zijn?
Het onvermijdelijke gebeurt: Abelard en Lily vallen voor elkaar. Hard. Maar hun relatie is niet altijd even makkelijk. Hij is een denker, zij is impulsief. Zij wil alles voelen, hij wordt niet graag aangeraakt. Hij repareert, zij vernielt. Is hun liefde sterk genoeg om de verschillen tussen hen te overbruggen?

De liefdesbrieven van Abelard en Lily begint sterk: het verhaal wordt verteld vanuit de ik-persoon Lily, die de lezer meteen meeneemt in de rommelige realiteit van haar leven met ADHD. Lily is impulsief, onvoorzichtig en heel chaotisch. Ze vindt school verschrikkelijk omdat ze zich moeilijk kan concentreren en haar gedachten steeds afdwalen naar 1001 andere dingen. Auteur Laura Creedle, die schrijft vanuit de ervaring met haar eigen ADHD, verwoordt Lily's gedachten heel knap: we lezen bepaalde woorden en zinnen niet hoe ze zijn, maar hoe Lily ze hoort ("Zoals je ziet, Michaels-Ryan, heb ik een tadelier voor je ingevuld. Je moeder moet haar kantening etten en het terugsturen naar het kantoor, voordat je kunt bezugbo inne kas..."). Het zorgt ervoor dat je als lezer haar frustratie wat beter begrijpt, en het als ADHD'er waarschijnlijk zelf  herkent. Na het zoveelste incident moet Lily nablijven met de aantrekkelijke Abelard, die in zo ongeveer alle opzichten haar tegenpool is. Het is het begin van een ontzettend lief en mooi verhaal over verliefd zijn en volwassen worden.

Creedle schrijft in een heel fijne stijl, zonder oordeel. Alles wordt verteld met de nodige humor en dat brengt lucht in het verhaal, maar de onderliggende emotie en problematiek blijven voelbaar. De bijzondere en authentieke personages stelen je hart. De liefdesbrieven van Abelard en Lily geeft veel inzicht in het leven met ADHD, en zal tegelijkertijd voor veel tieners heel herkenbaar zijn. Een aanrader!

De liefdesbrieven van Abelard en Lily is geschikt voor jongeren vanaf een jaar of vijftien die houden van mooie, lieve verhalen met humor én diepgang.

Titel: De liefdesbrieven van Abelard en Lily

Auteur: Laura Creedle