·

Recensie: Dansen in diep water - Laure Van den Broeck

Wat als de jongens in 'Lord of the flies' meisjes waren geweest?

Bess strandt na een vliegtuigcrash op een onbewoond eiland, samen met tien andere meisjes. De koele, intelligente Rafa neemt de leiding, terwijl de charismatische January voorstelt om lekker lui van het paradijs te genieten. Terwijl Bess intens verlangt naar haar knusse bed, een bord écht eten en de troost van haar laptop, wordt de groep verscheurd door een conflict. Als ze niet samenwerken, kunnen ze dan wel worden gered?

Het eiland brengt het beste en het slechtste in de meisjes naar boven, met vreselijke gevolgen.

Eén ding is zeker: niemand is onschuldig.

Laure Van den Broeck werd de afgelopen jaren regelmatig genoemd als aanstormend schrijftalent, als iemand om in de gaten te houden. Dansen in diep water is haar derde boek, gebaseerd op William Goldings 'Lord of the flies' uit 1954. Van den Broeck volgt de verhaallijn van deze klassieker op de voet, met als grote verschil dat er ditmaal elf meisjes op een onbewoond eiland terechtkomen - in Lord of the flies waren het jongens. Hoe interessant het ook is om beiden boeken naast elkaar te leggen, we laten de vergelijking hier even voor wat die is. De meeste jongeren zullen het origineel niet of nauwelijks kennen, en Dansen in diep water daarom met een frisse blik bekijken.

Duidelijk is dat Van den Broeck goed kan schrijven: haar stijl is duidelijk en dynamisch, zonder veel poespas. Ze weet op een subtiele manier opbouwende spanning in het verhaal aan te brengen. De verschillende karakters zijn goed uitgewerkt, maar ontwikkelen zich gedurende het verhaal maar weinig, wat de diepgang helaas niet helemaal ten goede komt.

Niettemin is Dansen in diep water een boek dat stof tot nadenken geeft. Over het goede en het slechte in de mens - of in dit geval in tienermeisjes. Over vriendschap, verraad en macht. Over leiders en volgers. Over de invloed van extreme omstandigheden op normen en waarden.

Het originele verhaal mag dan allang niet meer nieuw zijn, Van den Broeck maakt duidelijk dat het nog steeds actueel is. En dat meisjes, net als jongens, meedogenloos en nietsontziend kunnen zijn.

Dansen in diep water is een spannend en aangrijpend verhaal vol psychologische ontwikkelingen. De primitieve setting geeft het verhaal een rauw randje. Geschikt voor jongeren vanaf een jaar of vijftien.

Titel: Dansen in diep water

Auteur: Laure Van den Broeck

Uitgeverij: Lannoo, 2018