·

Recensie: Wit Konijn / Rode Wolf - Tom Pollock

DIT VERHAAL IS NIET WAAR.

Peter Blankman is een wiskundig genie. Zijn brein is ongekend ontwikkeld voor een 17-jarige, maar tegelijkertijd lijdt hij aan ernstige paniekaanvallen. Vlak voordat zijn moeder een belangrijke prijs voor haar baanbrekende hersenonderzoek in ontvangst neemt, krijgt Peter zo'n aanval. Als hij weer bijkomt, is niets meer hetzelfde: zijn moeder is neergestoken en zijn tweelingzus Anabel blijkt spoorloos verdwenen. In de chaos die volgt, komt hij terecht in een netwerk van spionage en intriges. Feit en fictie lopen door elkaar, en Peter lijkt alleen nog te kunnen vertrouwen op zijn eigen logica en instincten. Maar is dat genoeg om hem te redden?

Wit Konijn / Rode Wolf begint midden in een heftige paniekaanval van de wiskundig geniale hoofdpersoon Peter. Het is een sterke start die de lezer meteen bij zijn strot grijpt. Bij het beschrijven van Peters angsten en paniek putte auteur Tom Pollock uit zijn eigen ervaring met angst en depressie, en dat is te merken: de beschrijvingen doen authentiek aan en maken veel indruk. Pollocks schrijfstijl is desondanks redelijk luchtig, met een soms droge humoristische ondertoon, waardoor het verhaal niet te zwaar wordt.
Na de aanval op zijn moeder probeert Peter uit alle macht uit handen te blijven van een geheime organisatie, zijn zus op te sporen én tegelijkertijd te achterhalen wat er nu precies aan de hand is. Terwijl het net van intriges zich steeds verder sluit, blijkt Peters wiskundig inzicht hem meer dan eens behoorlijk goed van pas te komen. Wit Konijn / Rode Wolf bevat nogal wat wiskundige codetaal en breinbrekers, die voor veel lezers soms net iets te ingewikkeld zullen zijn. Maar laat dat de pret niet drukken: Pollock creëert een spanningsopbouw die de lezer vrijwel het hele boek op het puntje van zijn stoel houdt. De feiten staan voortdurend ter discussie: wie is te vertrouwen, wie spreekt de waarheid? Net als de hoofdpersoon wordt de lezer voortdurend op het verkeerde been gezet en uitgedaagd zijn analytische vermogens te laten werken.

In Wit Konijn / Rode Wolf worden de gebeurtenissen in het heden afgewisseld met herinneringen aan de jeugd van Peter. Hoewel veel informatie in de eerste instantie wat overbodig lijkt, is uiteindelijk zelfs het kleinste detail van betekenis. De waarheid blijkt heftiger en verbazingwekkender te zijn dan de lezer ooit voor mogelijk had gehouden. Of blijkt de waarschuwing aan het begin van het boek toch te kloppen: is dit verhaal niet waar?
Het slot van het verhaal trekt alles in twijfel en roept de nodige vraagtekens op, terwijl de lezer beduusd en geïntrigeerd achterblijft. Deze young adult-thriller is er één om niet snel te vergeten!

Deze loeispannende young adult is geschikt voor jongeren vanaf een jaar of vijftien. Houd je van een intelligente en gecompliceerde thriller waarin niets is wat het lijkt? Dan mag je Wit Konijn / Rode Wolf absoluut niet missen!

Titel: Wit Konijn / Rode Wolf

Auteur: Tom Pollock

Uitgeverij: Gottmer, 2018