·

Recensie: Het logboek van Billy Donderbus - Reggie Naus

Elke dag schrijft Billy Donderbus in zijn logboek op wat hij allemaal meemaakt als piratenjongen tussen de landrotten. Over zijn beste vriend Michiel, zijn waakhaai Roy en zijn buurmeisje Lizzy. Over beroemde piraten, zoals Grootneus O'Reilly met de drie billen. En natuurlijk over Opa, de gevaarlijkste piraat van de zeven zeeën. Op een dag komt er een vreemde vrouw aan de deur die beweert met opa getrouwd te zijn. Ze eist meteen een eigen slaapkamer en snuffelt overal rond. Wie is deze Helwina Snaphaan, en wat voert ze in haar schild?

Reggie Naus, de auteur van Het logboek van Billy Donderbus, heeft al verschillende kinderboeken over piraten op zijn naam staan, en dat is goed te merken! De (vaak een beetje vieze) piratengrapjes spatten van de bladzijden  en zullen  de jonge lezers regelmatig hardop doen lachen. De kleurrijke stoet personages die voorbijtrekt (waarvan we er al een aantal kennen uit De piraten van hiernaast) is op zijn zachtst gezegd nogal vreemd, maar vooral erg bijzonder.
Hoofdpersoon Billy Donderbus schrijft zijn avonturen in logboek-vorm op, dus als lezer krijg je alles vanuit zijn eigen (soms hilarische) standpunt voorgeschoteld. Qua verhaalvorm en schrijfstijl raakt Reggie Naus hiermee precies de juiste snaar: Het dagboek van Billy Donderbus leest vlot, past perfect bij de doelgroep en is ontzettend vermakelijk. De tekeningen die Billy er zelf bij gemaakt heeft (maar die eigenlijk van illustrator Mark Janssen zijn) vullen het verhaal heel goed aan en brengen de humor perfect over.

Het logboek van Billy Donderbus is een humoristisch en avontuurlijk boek over echte piraten, maar ook over anders zijn, elkaar accepteren en van elkaar leren.

Het logboek van Billy Donderbus is geschikt voor jongens en meiden vanaf een jaar of acht. Door de grappige schrijfstijl zal dit boek zowel onvervalste piraten als echte landrotten aanspreken!

Titel: Het logboek van Billy Donderbus