·

Recensie: Stukjes hemelblauw - Sue Durrant

"Mijn naam is Miracle, maar dat vertel ik aan niemand. Het is gênant, helemaal voor een pleegkind. Mijn broertje heet Zac. Als je hem Zackery noemt, is hij al weg voordat je zijn naam hebt kunnen uitspreken."

Stukjes hemelblauw is een onvergetelijk verhaal over opgroeien, hoop, het maken van vrienden en het vinden van een thuis.

Ira en Zac zijn negen en zeven jaar als ze door hun maatschappelijk werker naar weeshuis Skilly worden gebracht, na jarenlang in verschillende pleeggezinnen te hebben gewoond. In Skilly is alles anders dan ze gewend zijn: er zijn veel meer andere kinderen en veel meer regels.

Stukjes hemelblauw vertelt het verhaal van Ira en Zac in dagboekstijl: de door Ira geschreven fragmenten tonen gedachten en gebeurtenissen uit het leven van het meisje in het weeshuis. De manier van schrijven sluit perfect aan bij Ira's leeftijd, waardoor je als lezer meegenomen wordt in haar manier van denken en haar kijk op de wereld. Stukjes hemelblauw doet hierdoor realistisch en zeer authentiek aan. Hoewel het leven voor de kinderen niet gemakkelijk is, zorgt de luchtige verteltoon ervoor dat het boek makkelijk wegleest en nergens te zwaar aanvoelt. Moeilijke momenten worden afgewisseld met vrolijkere avonturen, die knap verweven worden met maatschappelijke gebeurtenissen in het Engeland van 1987, de plaats en tijd waarin het verhaal zich afspeelt.

Sue Durrant geeft de lezer een knap inkijkje in het leven van jeugdzorgkinderen. De moeilijke momenten, de ingewikkelde emoties en het verlangen naar een thuis worden treffend beschreven, zonder dat het verhaal ergens sentimenteel wordt. Stukjes hemelblauw is een prachtig jeugdboek: meeslepend, ontroerend en hoopvol. Een boek om verliefd op te worden!

Stukjes hemelblauw is geschikt voor lezers vanaf een jaar of twaalf, maar zal ook door lezers van young adultromans zeer gewaardeerd worden. Het boek is toegankelijk en aansprekend geschreven, en het verhaal zal nog lange tijd in het hoofd van de lezer blijven sluimeren.

Titel: Stukjes hemelblauw

Auteur: Sue Durrant

Leeftijd: 12+