Recensie: Schaduw van de leeuw - Linda Dielemans

28.000 jaar geleden. Gewapend met niets dan haar speer reist Joeni over de eindeloze vlakte, waar de wind altijd waait en waar mammoeten, rendierkuddes en grottenleeuwen leven. Verstoten door haar stam gaat ze op zoek naar de waarheid achter haar dromen, die voorspellen wat komen gaat, soms met rampzalige gevolgen...

Geïnspireerd door grotschilderingen van tienduizenden jaren geleden voert Linda Dielemans je mee naar de verre prehistorie.

Auteur en archeoloog Linda Dielemans schreef met Schaduw van de leeuw een prachtige prehistorische jeugdroman, die op alle gebieden een schot in de roos is.

Hoofdpersoon Joeni heeft voorspellende dromen en wil niets liever dan een dromersleerling zijn. Wanneer een verkeerd geïnterpreteerde droom echter dramatische gevolgen heeft voor haar stam, wordt Joeni verbannen.  Wat volgt is een meeslepende en avontuurlijke reis door het Europa van tienduizenden jaren geleden, waarin Joeni moet zien te overleven en op zoek gaat naar zichzelf en de betekenis van haar onheilspellende dromen.

De enorme ontwikkeling die het hoofdpersonage doormaakt, wordt heel krachtig beschreven. Dielemans slaagt erin een zeer gelaagd beeld te schetsen van een jong meisje dat zich ontwikkelt tot een sterke vrouw, en dat ondanks het verre verleden waarin ze leeft heel herkenbaar is. De omgeving waarin het verhaal gesitueerd is, komt voor de ogen van de lezer tot leven: de harmonie met de natuur, de strijd om te overleven, de grotschilderingen en rituelen: de prehistorie herleeft en de lezer wordt onherroepelijk meegesleept in een verleden dat tegelijkertijd mysterieus en heel aards is. Schaduw van de leeuw is vlot geschreven: kernachtig, goed geconstrueerd en perfect doordacht. Een spannend en ontzettend interessant verhaal dat grote indruk maakt.

Schaduw van de leeuw is geschikt voor (ietwat gevorderde) lezers vanaf 10 jaar, maar ook voor veel oudere kinderen is dit boek een absolute aanrader. Voor wie houdt van verhalen die zich afspelen in het (verre) verleden, is Schaduw van de leeuw uiteraard perfect. Maar ook voor wie nieuwsgierig is naar de prehistorie of gewoon houdt van mooie en spannende verhalen is dit een aanwinst. Niet alleen thuis, maar ook in de schoolbibliotheek is dit boek zeer op zijn plaats.

Titel: Schaduw van de leeuw

Auteur: Linda Dielemans

Leeftijd: 10+