·

Recensie: Het geheugenboek - Lara Avery

Sammie McCoy heeft een zeldzame ziekte die haar herinneringen van haar zal stelen. Daarom schrijft ze alles op: over waar ze haar studieboeken opbergt, op wie ze  verliefd is en wie haar hart heeft gebroken. En over haar oude jeugdvriend Cooper, die er alles aan doet haar aan het lachen te maken en haar tot het einde toe te steunen...

Hoofdpersoon Sammie heeft niet al te lang geleden te horen gekregen dat ze lijdt aan Niemann-Pick type C, een ernstige en zelfs dodelijke stofwisselingsziekte die, naast de nodige fysieke ellende, zal zorgen voor toenemende dementie. Ze besluit haar gedachten en belevenissen op te schrijven, bedoeld voor de toekomstige Sammie, die misschien alles vergeten is. Het resultaat is Het geheugenboek, het verhaal van Sammies laatste maanden in dagboekvorm. Die vorm leest heel prettig en vooral authentiek: de lezer krijgt een kijkje in Sammies hoofd, denkt haar gedachten, voelt haar gevoelens en kruipt bijna in haar huid.  Auteur Lara Avery slaagt er zo in Sammies verhaal héél dichtbij te laten komen.

Sammie is aanvankelijk ontzettend ambitieus: ze wil hoge cijfers halen, de Nationale Debatkampioenschappen winnen, studeren in New York. Ze weigert zich neer te leggen bij haar allesverwoestende diagnose. Ze wordt gewoon weer beter, ze zal die artsen eens wat laten zien. Haar verslagen in Het geheugenboek zijn in het begin dan ook vol vertrouwen en heel uitgebreid. Naarmate de tijd verstrijkt, gaat het echter steeds slechter met Sammie: haar stukjes worden korter, de schrijfstijl gaat achteruit. Lara Avery dramatiseert het verhaal nergens en dat hoeft ook niet: Sammies woorden zeggen alles. Beetje bij beetje wordt ze gedwongen haar dromen en haar leven aan te passen, komt ze erachter wie haar echte vrienden zijn en wie haar onvoorwaardelijk zullen steunen.

Sammies worsteling met het besef dat ze steeds slechter zal gaan functioneren en niet oud zal worden, wordt heel indringend beschreven. Wat voor zin heeft je leven nog als je nergens meer alleen naartoe mag, als je steeds meer vergeet, van het slotpleidooi in je debat tot de namen van je kippen? Langzaam zien we hoe Sammie wegglijdt, en hoe moeilijk ze het daarmee heeft. Door de manier van schrijven en de dagboekvorm waarin het verhaal gegoten is, voel je Sammies boosheid en angst tot in je botten. Het geheugenboek is een hartverscheurend verhaal dat je nog lang zal bijblijven.

Het geheugenboek is een young adult-roman voor lezers vanaf een jaar of vijftien. Houd je van mooie indringende verhalen in de stijl van John Green, en ben je niet bang om hier en daar een traantje te laten? Dan is dit zeker een boek voor jou.

Titel: Het geheugenboek

Auteur: Lara Avery

Uitgeverij: Luitingh-Sijthoff, 2016