Recensie: Nieuwe maan - Sarah Crossan

Ze denken dat ik iemand iets heb aangedaan.

Maar dat is niet waar. Onthoud dat goed, oké?

Ik meen het. Onthoud dat goed.

Want mensen gaan leugens vertellen.

En ik wil dat jij de waarheid weet.

Joe heeft zijn broer al tien jaar niet gezien. De reden daarvoor is gruwelijk: Ed wacht zijn doodstraf af in een gevangenis in Texas, mijlenver van Joe en de rest van hun disfunctionele gezin. Wanneer de executiedatum vastgesteld wordt, is Joe vastbesloten om zijn broer nog een laatste keer te ontmoeten. Zonder geld of back-up vertrekt hij naar Texas. Maar terwijl het aftellen begint, ontstaat er ook nieuwe hoop.

Sarah Crossan is, met haar maatschappelijk relevante jeugdromans in vrije vers-vorm, één van de belangrijkste young adult-auteurs van deze tijd. Met Nieuwe maan laat ze, na Eén, wederom zien hoeveel kracht er schuilt in eenvoud.

Nieuwe maan is een zeer indrukwekkende roman over een beladen thema waarover we niet vaak lezen in jeugdromans: de doodstraf. Het verhaal wordt verteld vanuit het perspectief van Joe, die zijn broer Ed niet meer heeft gezien sinds die laatste zijn executie afwacht in een Texaanse gevangenis (door de locals heel eufemistisch 'de boerderij' genoemd). Door de vele flashbacks krijgt de lezer een goed beeld van de situatie waarin Joe opgroeide: een probleemgezin met een verslaafde moeder en een afwezige vader, maar met een oudere broer die alles voor hem betekende, tot het moment dat hij werd opgepakt. Ed bekende destijds de misdaad waarvoor hij werd veroordeeld. Wanneer Joe na het vaststellen van de executiedatum besluit om naar Texas af te reizen en zijn broer zoveel mogelijk bij te staan, blijkt alles toch iets ingewikkelder te liggen dan gedacht. Wat volgt is een verhaal vol verdriet, wantrouwen en hoop.
De schrijfstijl van Crossan is bijzonder: de korte hoofdstukken zijn geschreven in vrije vers-vorm, waarbij de zinnen in stukjes zijn gehakt om bepaalde accenten en nuances aan te brengen. De lezer wordt zo gedwongen de tekst aandachtiger te lezen. Nieuwe maan vertelt op die manier een klein maar indringend verhaal met weinig woorden, die des te meer emotie oproepen. Karakters en situaties worden kernachtig en to the point omschreven, zonder lange beschrijvingen of beeldspraak. Het resultaat is een authentiek en schrijnend, maar vooral heel belangrijk verhaal. Het zet aan tot nadenken over het Amerikaanse rechtssysteem, en de impact van de doodstraf op de nabestaanden.

Nieuwe maan is licht en zwaar tegelijk, kwetsbaar en rauw. Het is een verhaal over broederliefde, hoop, vergeving en verlies, dat indruk maakt en nog lang in het hoofd van de lezer zal nazingen.

Nieuwe maan is geschikt voor lezers vanaf vijftien jaar. De vrije vers-vorm, met weinig tekst in korte zinnen, zorgt ervoor dat je het verhaal in één ruk uitleest zonder dat het zijn impact verliest. Wie houdt van een kernachtig, doeltreffend geschreven verhaal zonder poespas maar mét diepgang, is bij Sarah Crossan aan het juiste adres.

Titel: Nieuwe maan

Auteur: Sarah Crossan

Uitgeverij: Pepper Books, 2018