Recensie: De nachtlantaarn - Lisa Thompson

In het holst van de nacht vluchten Nathan en zijn moeder het huis uit. Ze nemen hun intrek in een klein en verlaten huisje midden in een bos. Wanneer zijn moeder boodschappen gaat doen en niet terugkomt, blijft Nathan achter. Bang en alleen vraagt hij zich af wat er aan de hand is. Waar blijft zijn moeder? Zal Gary, de man voor wie ze zijn gevlucht, haar hebben gevonden?

Troost komt uit onverwachte hoek - een mysterieus meisje dat raadsels uit het verleden wil oplossen en een oude, verloren gewaande vriend houden Nathan gezelschap. Samen met hen gaat hij op onderzoek uit. Zal hij met hun hulp zijn moeder terugvinden en zijn grootste angst onder ogen durven zien?

Na het succes van De goudvisjongen komt Lisa Thompson nu met een nieuw avonturenverhaal, waarin wederom een angstige jongen de hoofdrol speelt. Deze jongen, Nathan, heeft in eerste instantie geen idee waarom zijn moeder hem midden in de nacht in de auto zet en met hem naar een verlaten huisje in de bossen rijdt. Al snel wordt duidelijk dat ze op de vlucht zijn voor Nathans stiefvader Gary, die zich ontpopt heeft tot een ware tiran en Nathan en zijn moeder thuis in een angstige greep houdt.

Het huisje in de bossen is vies en verlaten, en Nathan wil er eigenlijk meteen weer weg. Maar dat kan niet: ze moeten zich schuilhouden, drukt zijn moeder hem op het hart. Als ze vervolgens boodschappen gaat doen en niet meer terugkomt, heeft Nathan dan ook geen idee wat hij moet doen. Hij kan niet weggaan, want wat als zijn moeder terugkomt? Hij kan ook geen hulp gaan zoeken: zijn moeder heeft gezegd dat hij zich schuil moet houden, en hij is bang dat iemand (misschien wel Gary!) hem herkent en meeneemt. Gelukkig komt er hulp van een oude vriend, en afleiding uit onverwachte hoek.

De nachtlantaarn gaat over een kind dat zijn angsten overwint. Over het belang van vrienden die er zijn als je ze het hardst nodig hebt. Over de kracht van verbeelding en lichtpuntjes in de duisternis, soms letterlijk. Het gaat ook over heftigere thema's als huiselijk geweld. Dat laatste wordt echter zo subtiel in het verhaal verweven dat het voor kinderen te behappen is, en op geen enkel moment te zwaar aanvoelt. De schrijfstijl van Lisa Thompson is wederom prachtig in zijn eenvoud: mooi, authentiek, zonder opsmuk.

De nachtlantaarn is een spannend verhaal met meerdere lagen. Een boek dat de lezer ontroert, maar ook hardop laat lachen. Een boek dat laat zien hoe sterk je kunt zijn in je eentje, maar ook hoe fijn het is om vrienden om je heen te hebben, in welke vorm die ook komen. Een boek dat echte emoties invoelbaar maakt, zonder ook maar één moment sentimenteel te worden.

De nachtlantaarn is geschikt voor lezers vanaf negen jaar.  De toegankelijke schrijfstijl en mooie, directe manier van vertellen zal veel kinderen - maar ook jongeren en zelfs volwassenen - direct aanspreken. Ben je op zoek naar een verhaal dat zowel spannend als ontroerend is, en bij vlagen ook nog heel grappig? Dan zit je met De nachtlantaarn zeker goed!

Titel: De nachtlantaarn

Auteur: Lisa Thompson

Illustrator: Mike Lowery