Recensie: Een indiaan als jij en ik - Erna Sassen

Boaz zit in de klimboom aan de rand van het duinmeertje. Het is al etenstijd geweest, dat merkt hij aan de zon die ondergaat. En aan zijn maag, die vreemde geluiden maakt. Mooi dat hij niet naar huis gaat. Mooi niet. Misschien wel nooit meer.

Aisha is nieuw in de klas. En ze is een indiaan, Boaz weet het zeker. Hij verstaat haar niet, maar haar tekeningen begrijpt hij wel. Vanaf nu is het L E U K op school. Totdat papa met een heel nare verrassing komt...

Boaz is de achtjarige hoofdpersoon in Een indiaan zoals jij en ik: een intelligente en dromerige jongen die het liefst in zijn eentje indiaantje speelt in de duinen. Dan komt er een nieuw meisje bij hem in de klas, en Boaz weet het zeker: Aisha  is een échte indiaan! De twee hebben meteen een klik en beginnen samen aan een werkstuk over de oude Maya's. Boaz schrijft de teksten en Aisha maakt de tekeningen - want dat kan ze heel goed. Dat ze stil is, vindt Boaz alleen maar fijn. Zelf houdt hij ook niet van lawaai en drukte.

Wanneer zijn vader wil dat Boaz een klas overslaat, wordt Boaz razend. Hij loopt weg van huis, naar zijn favoriete plekje in de duinen, bij de klimboom. Maar dan wordt het avond, en Boaz verdwaalt...

Auteur Erna Sassen heeft met Een indiaan als jij en ik een literair pareltje voor kinderen geschreven. De kortere, heldere zinnen zijn van een betoverend mooie eenvoud, ontroerend en tegelijk vol humor. Zonder schijnbare moeite weet zij zich te verplaatsen in het hoofd van een achtjarig kind, en maakt de emoties die daarbij horen op lichte toon invoelbaar. De fantasiewereld waarin Boaz graag leeft (hoewel hij heus wel weet dat het allemaal niet echt is) wordt op een natuurlijke manier verweven met de werkelijkheid, waarin twee thema's de boventoon voeren:  de prestatiedruk die veel schoolkinderen voelen, in dit geval opgelegd door Boaz' vader, en de komst van vluchtelingen naar Nederland. Want dat Aisha geen echte indiaan is, heb je als lezer toch iets eerder door dan Boaz zelf.

Dat Boaz zich niet wil conformeren aan de wensen van zijn ouders of de maatschappij, en opkomt voor zijn eigen geluk, is een belangrijke boodschap die op een niet-opdringerige manier door het boek heen schemert.

Erna Sassen vertelt een heel mooi en klein verhaal over vriendschap, tolerantie en durven zijn wie je bent.  De prachtige vormgeving, met robuuste tekeningen van Martijn van der Linden en kaders vol met indianenweetjes, vullen het verhaal perfect aan en maken van Een indiaan als jij en ik een boek om te koesteren.

Een indiaan als jij en ik is geschikt voor lezers vanaf acht jaar. Door de mooie toegankelijke schrijfstijl, aangevuld met prachtige illustraties, zal het boek veel jonge lezers aanspreken. De geringe omvang (het boek telt 123 pagina's) zorgt ervoor dat minder fervente of bedreven lezers zich niet zullen laten afschrikken - wat nogal eens gebeurt wanneer een boek erg dik is.

Een indiaan als jij en ik is een prachtig mooi verhaal, waarin je naast al het andere ook nog het nodige leert over indianen en Maya's. Absoluut een aanrader!

Titel: Een indiaan als jij en ik

Auteur: Erna Sassen