Recensie: Hof van doorns en rozen - Sarah J. Maas

Als de negentienjarige jager Feyre in het bos een wolf doodt, komt een beestachtig wezen vergelding opeisen. Hij sleept haar mee naar een verraderlijk, magisch land dat ze alleen kent van legendes. Daar ontdekt Feyre dat het wezen dat haar gevangengenomen heeft geen dier is, maar Tamlin: een van de dodelijke onsterfelijke elfiden die ooit hun wereld regeerden.

Tijdens haar verblijf op het landgoed veranderen haar gevoelens voor Tamlin van ijzige vijandigheid in vurige passie, sterker dan elke waarschuwing die ze ooit heeft gekregen over de prachtige, gevaarlijke wereld van de elfiden. Maar ondertussen trekt een eeuwenoude, donkere schaduw steeds verder over het Elfidenrijk en Feyre moet een manier zien te vinden om die te stoppen... Anders zullen Tamlin en zijn hof voor eeuwig verdoemd zijn.

Hof van doorns en rozen is het eerste deel van een inmiddels vierdelige serie, van de hand van 'New York Times bestselling author' Sarah J. Maas. De serie is inmiddels een begrip onder young adult fantasy-fans, en wordt met name op social media bedolven onder de aandacht.
Maas begint in elk geval goed, met een eerste hoofdstuk waar actie en een grimmige sfeer meteen de toon zetten. Na de eerste pagina's krijgt de lezer even de tijd om op adem te komen, waarna de spanning zich geleidelijk aan opbouwt, om tegen het einde van het verhaal tot een hoogtepunt te komen.
Hoofdpersonage Feyre komt al vrij vlug in het verhaal terecht in een magisch en gevaarlijk land, dat ze alleen kent uit legenden. Langzaamaan ontrafelt ze de vele geheimen over haar ontvoerder, het landgoed waar ze heen is gebracht en het gevaarlijke rijk waarin ze zich bevindt. Sarah J. Maas laat hier een knap staaltje 'worldbuilding' zien: de magische wereld in Hof van doorns en rozen wordt bloemrijk, gedetailleerd en beeldend beschreven, waardoor de lezer zich er meteen onderdeel van voelt. De belangrijkste personages zijn goed uitgewerkt en bevatten een zekere gelaagdheid die het verhaal meer diepte en geloofwaardigheid geeft.

Maas schrijft vloeiend en toegankelijk, en weet vooral de groeiende liefde en passie tussen Feyre en Tamlin heel fijn te verwoorden. Het lukt haar de spanning een heel boek lang vast te houden, door het aanvoeren van veel mysterie die slechts mondjesmaat wordt opgehelderd en verklaard. De lezer kan niet anders dan verder lezen en zich laten meenemen in deze nieuwe en verslavende fantasywereld.

Hof van doorns en rozen is geschikt voor lezers vanaf vijftien jaar. Het boek zal bij liefhebbers van (young adult) fantasy uiteraard in de smaak vallen, maar ook voor diegenen die hier nog minder in thuis zijn is het een goed en toegankelijk verhaal. Voor wie graag bewerkingen van sprookjes leest, is Hof van doorns en rozen een aanrader: het verhaal is losjes gebaseerd op dat van Belle en het Beest.

Titel: Hof van doorns en rozen

Auteur: Sarah. J. Maas

Uitgeverij: Best of YA - Uitgeverij Unieboek I Het Spectrum