Recensie: De Transsylvanië Express - Tjerk Noordraven

Nu de vampier Dragos, de mummie Prins Toet, de faun Eus en de driekoppige hellehond met behulp van Nera zijn ontsnapt uit het spookhuis, genieten ze van hun rust. Maar Dragos maakt zich grote zorgen om zijn ouders. Volgens de wetten van Transsylvanië hadden zijn ouders hem moeten afstaan aan graaf Dracula, de oppervampier.  Door Dragos' ontvoering naar het spookhuis is dat nooit gebeurd. Zouden zijn ouders wel veilig zijn?

De vijf vrienden besluiten af te reizen naar het land van de vampiers en stappen als verstekelingen op de Transsylvanië Express. Ze lijken de enige passagiers te zijn in de goederentrein, die verder volgepakt staat met kisten. Maar dan wordt het donker...

Na Het nieuwe spookhuis is dit het tweede deel in De engste serie ooit, de ijzingwekkende griezelboekenreeks van Tjerk Noordraven. De vormgeving van zowel de omslag als de pagina's belooft in elk geval al veel goeds: schaduwen, vleermuizen en strengen knoflook lopen langs de randen van de bladzijden en geven De Transsylvanië Express  een behoorlijk griezelig aanzien. Dit blijkt volledig te passen bij het verhaal, want griezelig... Dat is het zeker!

De Transsylvanië Express begint al razend spannend, en zuigt de lezer meteen het verhaal in. Dat verhaal gaat min of meer verder waar het in het eerste deel geëindigd is. Hoewel het boek prima als losstaand verhaal te lezen is, is het daarom wel een aanrader om met Het nieuwe spookhuis te beginnen: daarin worden de personages uitgebreid geïntroduceerd.

De spanning die vanaf regel één van de bladzijden afspat, blijft het hele boek aanwezig. Tjerk Noordraven houdt de vaart in het verhaal en zorgt ervoor dat het onmogelijk is te stoppen met lezen. Zijn schrijfstijl is vlot en toegankelijk, met de nodige humor en een heerlijke portie fantasie. Perfect voor de doelgroep dus!

De Transsylvanië Express is geschikt voor lezers vanaf 9 jaar, en dan vooral voor lezers die niet terugdeinzen voor een flink potje griezelen. Tjerk Noordraven noemt zijn boeken zelf 'kinderhorror' en slaat daarmee de spijker op zijn kop. Voor kinderen die geen genoeg kunnen krijgen van vampiers, weerwolven en andere bloeddorstige monsters, en die na bijvoorbeeld De Griezelbus toe zijn aan iets nieuws, is De engste serie ooit een feest om te lezen... Als je van bloedstollend enge feestjes houdt tenminste! De Transsylvanië Express is zo mogelijk nog enger dan zijn voorganger, en dat wil wat zeggen. Ben je na het lezen nieuwsgierig geworden naar deel drie in de reeks? Dan heb je geluk, want in juni verschijnt De Horrorhoeve!

Titel: De Transsylvanië Express

Auteur: Tjerk Noordraven

Uitgeverij: Moon Uitgevers, 2018