·

Recensie: Schaduwzwart - Sebastien de Castell

Vier maanden nadat Kellen zijn bevolking is ontvlucht, blijkt hij nog slechter te zijn in overleven als een vogelvrijverklaarde dan als magiër. Het helpt niet dat zijn enige bondgenoten een opschepperige kaartspeler en een stelende eekhoornkat zijn.

Dan ontmoet hij Seneira, een geblinddoekt meisje. Haar geheimen betrekken Kellen bij een samenzwering van magie, chantage en moord. Het is aan Kellen om de magiër te vinden die verantwoordelijk is voor de slachtoffers van een mystieke plaag, beter bekend als het schaduwzwart...

Schaduwzwart is na Vogelvrij het tweede deel in de Spellslinger-serie, en minstens zo sterk als zijn voorganger. De lezer volgt hoofdpersonage Kellen op zijn tocht vol magie, complotten en avontuur, in wat nog het beste omschreven kan worden als een soort 'magische western'.  Met Schaduwzwart laat auteur Sebastien de Castell opnieuw zien dat hij een heel eigen draai kan geven aan het fantasy-genre. Het verhaal bevat verrassend veel humor, waaraan met name Kellen en zijn 'zakenpartner' Reichis - een nogal grofgebekte eekhoornkat - een flinke bijdrage leveren.  Dit zorgt ervoor dat het boek, ondanks zijn spannende verhaallijn en mysterieuze wendingen, toch een fijn luchtige sfeer behoudt. De personages zijn innemend en de karakterontwikkeling van de hoofdpersoon is ontzettend sterk. Het plot is goed opgebouwd, met een gedoseerde spanning die naar het einde toe bijna ondraaglijk wordt: probeer het boek dan nog maar eens weg te leggen!

De Castell schrijft wederom in een heel eigen en prettige stijl die gedetailleerd en beeldend is,  maar toch zeer makkelijk weg leest. De door hem gecreëerde magische wereld, waarvan we in dit tweede deel behoorlijk wat meer te zien krijgen, is aantrekkelijk en verslavend, en trekt de lezer meteen naar binnen. Het coming-of-age- element tenslotte, waarbij de jonge Kellen moet leren zijn eigen pad te kiezen, geeft Schaduwzwart net een beetje extra diepgang. Al met al een lijkt Spellslinger een reeks te worden die intrigerend, uniek en behoorlijk grappig is. Dit smaakt absoluut naar meer!

Schaduwzwart is een Young Adult fantasy geschikt voor jongeren vanaf een jaar of vijftien. Het is het tweede deel in een serie, en het is absoluut aan te raden als eerste Vogelvrij te lezen: het verhaal waarin de magische Spellslinger-wereld en al zijn personages geïntroduceerd worden.

Houd je van magische verhalen vol intriges en spanning? Van verhalen die anders zijn dan anders? Van werelden waar je in wordt meegesleept en volledig in kunt verdwijnen? En wil je daarbij ook nog wat kunnen lachen? Dan is Schaduwzwart absoluut jouw boek!

Titel: Schaduwzwart

Auteur: Sebastien de Castell

Uitgeverij: MEIS & MAAS