·

Recensie: Spiegel - Cara Delevingne

Red, Leo, Rose en Naomi horen er niet echt bij op school. Het leven is niet bepaald gemakkelijk voor hen, maar de muziek brengt hen samen, en ze hebben hoge verwachtingen van hun band Mirror, Mirror. Tenminste, tot Naomi bewusteloos uit de Theems wordt gehaald en in het ziekenhuis terechtkomt.
De politie doet het voorval af als een mislukte zelfmoordpoging, maar is dat wel zo? Terwijl Naomi in coma ligt, probeert Red achter de waarheid te komen. Wat volgt is een zoektocht die Reds hele wereld op zijn kop zet en een aantal duistere geheimen aan het licht brengt. Hoe goed kennen ze Naomi eigenlijk - en elkaar?

Menigeen zal vooraf sceptisch zijn over de schrijverskwaliteiten van topmodel Cara Delevingne. In de modewereld heeft ze haar sporen inmiddels ruimschoots verdiend en ook als actrice timmert Cara al een tijdje aan de weg. Maar een boek schrijven? Dat is toch wel heel andere koek. Toch is Spiegel, de Young Adult-roman die Delevingne schreef samen met gevestigd auteur Rowan Coleman, een aangename verrassing en een heel prettig debuut.

Spiegel vertelt het verhaal van een onwaarschijnlijke vriendschap tussen vier jongeren, allemaal worstelend met hun eigen problemen over opgroeien en volwassen worden, seksualiteit, familie en het vinden van een eigen identiteit. Wanneer één van hen, Naomi, verdwijnt en enkele weken later bewusteloos in de Theems wordt gevonden, worden de onderlinge vriendschappen en relaties stevig op de proef gesteld. De lezer beleeft het verhaal door de ogen van hoofdpersonage Red. Red kan zich niet voorstellen dat Naomi, zoals de politie aanneemt, is weggelopen en zelfmoord heeft willen plegen, en gaat op onderzoek uit.

Wat allereerst opvalt aan Spiegel is Delevingne's schrijfstijl: 'to the point', wars van opsmuk en met een rauw randje. Verwacht geen mooie poëtische zinnen of taaltechnische pareltjes, maar een realistisch verhaal met een authentieke stem, dat zeer prettig en makkelijk leest. De hoofdpersonages zijn sterk en levendig neergezet, en daardoor zeer geloofwaardig. In combinatie met de schrijfstijl en het taalgebruik geven zij het verhaal een bepaalde 'echtheid' en diepgang die niet vanzelfsprekend is in het Young Adult-genre. Thema's als vriendschap en liefde, maar ook het zoeken naar de eigen identiteit, het onbegrepen voelen en het anders durven zijn dan anderen, worden rauw en onverbloemd beschreven en zullen bij veel lezers een gevoel van herkenning oproepen.

Naast het sterke coming of age-verhaal bevat Spiegel ook veel thriller-elementen, die vooral in het tweede deel van het boek de boventoon voeren. Langzamerhand wordt het mysterie rondom Naomi's toestand ontrafelt en komt de gruwelijke waarheid bovendrijven. De spanning is goed gedoseerd en houdt de lezer tot het einde toe aan het verhaal gekluisterd. De ontknoping is even vergezocht als angstaanjagend, maar bevat vooral een aangrijpende waarschuwing over de gevaren van sociale media. Gevaren die helaas maar al te echt zijn.

Spiegel is een zeer sterk en aangrijpend debuut geworden, over kracht en kwetsbaarheid, vriendschap en verraad. Over liefde en onzekerheid, en de angst dat de mensen om wie je geeft anders zijn dan je dacht.

In het voorwoord schrijft Delevingne aan haar lezers 'dat het oké is als je nog niet weet wie je bent... Zolang je er maar achter komt waar je gelukkig van wordt en je hart volgt, dan komt alles goed'. En zo is het.

Spiegel is geschikt voor lezers vanaf 15 jaar. Door de thematiek, de sterke personages en de authentieke, ietwat rauwe schrijfstem van Delevingne zal het boek bij veel jongeren zorgen voor een gevoel van herkenning. Het spannende verhaal dat als kapstok dient voor deze thema's zorgt ervoor dat je Spiegel in één ruk wilt uitlezen.

Titel: Spiegel

Auteur: Cara Delevingne met Rowan Coleman

Uitgeverij: HarperCollins Holland, 2017