Recensie: Blitz! - Rian Visser & Lars Deltrap

Ver weg, voorbij de maan, zweeft bol Nul. Op die bol woont Blitz, een groen ruimtemannetje. Hij woont helemaal alleen. Dat vindt hij niet erg, totdat er een vogel op zijn bol landt. Blitz en het vogeltje Tjilp worden vrienden. Maar Tjilp wil na een tijdje terug naar de aarde. Pas dan voelt Blitz hoe eenzaam hij is. Hij bouwt een raket en vliegt naar de aarde, op zoek naar een vriend die op hem lijkt. Maar is er op aarde wel iemand zoals Blitz?

Auteur Rian Visser heeft ruime ervaring met AVI-boeken. Schrijven op het niveau van beginnende lezers brengt natuurlijk heel wat beperkingen met zich mee, bijvoorbeeld op het gebied van woordenschat en zinsbouw. Visser laat zich hierdoor echter absoluut niet belemmeren: in al zijn (grammaticale) eenvoud is Blitz! een vloeiend én boeiend verhaal voor jonge kinderen geworden. Het verhaal over ruimtemannetje Blitz is heel mooi, bij vlagen zelfs poëtisch geschreven. Spanning en humor, twee onontbeerlijke elementen in kinderboeken, zijn perfect afgestemd op de doelgroep. Behalve spannend en grappig is Blitz! ook ontroerend: het verhaal gaat over eenzaamheid, vriendschap en nieuwe dingen ontdekken. De vrolijke illustraties van Lars Deltrap blijven dicht bij de tekst, ondersteunen het verhaal en versterken het.

Blitz! is absoluut een aanwinst voor de boekenkast van elke beginnende lezer!

Blitz! is het eerste boek in een serie over het gelijknamige ruimtemannetje, en heeft een AVI-niveau van E3 (eind groep 3) tot M4 (midden groep 4). Dit oplopende leesniveau daagt kinderen uit zich verder te ontwikkelen tijdens het lezen.

Tips en activiteiten:

Bij de boeken van Blitz! zijn er heel veel leuke lesideeën te vinden én te verzinnen! VerhalenVerslinders heeft met kinderen in de leeftijd van 6 t/m 8 jaar een te gekke workshop gegeven rondom het eerste deel. Samen hebben we stukjes uit Blitz! gelezen en voorgelezen,  daarna bespraken we het verhaal: Waar gaat het eigenlijk over? Wat vind je ervan? Blitz vindt het in het begin fijn om alleen te zijn, maar later voelt hij zich eenzaam en gaat hij op zoek naar een vriendje. Heb je je zelf ook weleens alleen gevoeld? Hoe voelde dat, en wat deed je dan?

Na het gesprek gingen we over op iets luchtigers: als jij zelf een ruimtemannetje mocht verzinnen, hoe zou hij er dan uitzien? En wat zou hij allemaal kunnen? Hoe ziet zijn planeet eruit? De kinderen fantaseerden erop los en kwamen met de leukste ideeën. Deze hebben ze vervolgens op papier uitgewerkt: met fineliner, viltstiften en waterverf gaven ze vorm aan hun eigen buitenaardse wezen en de planeet waarop hij woont. Het was een te gekke middag met hele enthousiaste kids! Enkele resultaten van hun teken- en schilderwerk zie je hier:

Titel: Blitz!

Auteur: Rian Visser

Illustrator: Lars Deltrap