·

Recensie: Vogelvrij - Sebastien de Castell

Om bij de Jan'Tep een magiërsnaam te verdienen moet je aan drie voorwaarden voldoen. Ten eerste moet je de kracht hebben om je familie te verdedigen. Ten tweede moet je de hogere vormen van magie kunnen toepassen die ons volk beschermen. Ten derde moet je simpelweg zestien jaar worden. Een paar weken voor mijn verjaardag kwam ik erachter dat ik aan geen van die drie eisen zou voldoen.

Kellen staat aan de vooravond van zijn eerste duel en moet vier proeven met succes doorlopen om te bewijzen dat hij een echter magiër is. Er is echter één probleem: zijn magie is verdwenen. Als zijn zestiende verjaardag nadert duikt de mysterieuze nomade Ferius Pax op, die Kellen uitdaagt een ander pad te kiezen. Is zij Kellens enige redding en bieden haar speelkaarten uitkomst?

Vogelvrij is het eerste deel in de zesdelige Spellslinger-serie, en een grote schare fans keek al lange tijd reikhalzend uit naar de Nederlandse vertaling. Maakt deze Young Adult van gevierd fantasy-auteur Sebastien de Castell de hooggespannen verwachtingen waar? Het antwoord is een volmondig ja!

Sebastien de Castell introduceert in Vogelvrij een heel nieuwe wereld, waarbij de mate waarin je je magie beheerst je plaats in de samenleving van de Jan'Tep bepaalt. Hoofdpersoon Kellen heeft hierbij meteen een groot probleem: in tegenstelling tot de rest van zijn vooraanstaande familie komt er amper magie uit zijn handen. Doodsbang als hij is voor gezichtsverlies en het vooruitzicht zijn dagen te slijten als één van de Sha'Tep - de magieloze bedienden van de Jan'Tep - probeert Kellen zich een weg door zijn proeven te bluffen. Zonder veel succes overigens, en met alle gevolgen van dien.

De Castell zet zijn hoofdpersoon, in tegenstelling tot de gewoonte in veel andere fantasy-verhalen, neer als de antiheld: hij die voorbestemd leek, uitverkoren om grootse dingen te doen, blijkt geen enkel magisch talent te bezitten. Geboren in een magische familie, ziet Kellen zich gedwongen zijn gebrek aan magie geheim te houden. Door de ongunstige positie waarin de hoofdpersoon zich al vanaf pagina één bevindt, wint hij direct de sympathie van de lezer.

Vogelvrij bevat een knap staaltje Worldbuilding: Sebastien de Castell zet op een overtuigende manier een origineel verhaal op poten, dat tot in de kleinste details is uitgedacht. Zijn schrijfstijl is toegankelijk en beeldend, waardoor het voor de lezer niet moeilijk is zich in het verhaal te verliezen. Duidelijk is wel dat dit het eerste deel van een serie is: er wordt flink de tijd genomen om het verhaal op te bouwen, wat resulteert in behoorlijk wat achtergrondinformatie en zijsprongetjes. Toch lukt het De Castell de vaart in het verhaal te houden: Vogelvrij blijft continue spannend en is geen moment voorspelbaar.

Als we wat verder kijken dan puur het plot en de (overigens zeer goed uitgewerkte) personages, bevat Vogelvrij een gelaagdheid, een diepere maatschappelijke lading, die het nóg interessanter maakt: thema's als culturele ongelijkheid en onderdrukking van bevolkingsgroepen komen voorbij - duidelijk aanwezig maar nooit overheersend. Het geeft dit tijdloze fantasy-verhaal een actueel tintje en biedt stof tot nadenken, zonder dat de luchtige en humoristische toon waarop alles verteld wordt daaronder lijdt.

Vogelvrij is een boek waarin je je kunt verliezen, een boek dat je meeneemt naar een compleet andere wereld - maar je ondertussen stiekem laat nadenken over de onze. Een absolute must read!

Vogelvrij is geschikt voor lezers vanaf 14 jaar en zal door zijn thematiek, vaart én mannelijke hoofdpersoon zowel jongens als meiden aanspreken. Ook voor alle volwassen fantasy-liefhebbers is dit boek absoluut een aanrader! Heb je dit eerste deel gelezen en wil je meer? Deel twee in de Spellslinger-serie, Schaduwzwart, ligt nu in de winkel!

Titel: Vogelvrij

Auteur: Sebastien de Castell

Uitgeverij: MEIS & MAAS, 2017