·

Recensie: Wish you were here - Evelien de Vlieger

Stel: je bent achttien en je hart is gebroken. Wat doe je dan? Werken, vindt Hazels moeder. En zo belandt Hazel als au pair in een Engelse badstad. Maar kan ze wel voor een baby en een eigenwijs jongetje van acht zorgen? En waar is de moeder van de kinderen eigenlijk? Hazel heeft wel wat beters te doen dan een gezin redden. Treuren om haar Grote Liefde, vooral. Maar als de berichten op haar telefoon uitblijven en de kinderen hun moeder echt nodig blijken te hebben, gaat ze naar haar op zoek.

Wish you were here vertelt een gevoelig verhaal, beleeft door de ogen van hoofdpersoon Hazel, een Vlaamse achttienjarige die in Engeland aan haar alles verscheurende liefdesverdriet probeert te ontsnappen. Dat lukt aanvankelijk amper: als je elke halve minuut je telefoon checkt op berichten, maakt het niet zoveel uit of je thuis bent, in Engeland of in Australië. Vooral wanneer die telefoon oorverdovend stil blijft. Met name aan het begin van het verhaal is Hazels verdriet sterk voelbaar, hoewel ze niets concreets vertelt over haar relatie - en hoe of waarom die ten einde kwam. Haar Grote Liefde heeft haar gedumpt en laat niets meer horen, hoe graag Hazel dat ook wil. Hoewel het thema zwaar is en waarschijnlijk voor bijna iedereen herkenbaar, is de toon waarop Wish you were here verteld wordt luchtig en relativerend. De manier waarop Hazel naar de wereld om zich heen kijkt - aanvankelijk van een afstand, maar met steeds meer betrokkenheid - is vooral ironisch en daardoor bij vlagen ontzettend grappig. Tel daarbij een bijdehante achtjarige op die in de ban is van de Bijbel en zijn huisslak Frank, plus een praatgrage Italiaan die behoorlijk gebrekkig Engels spreekt en je hebt een aantal zeer geslaagde en komische dialogen als resultaat.

De thema's in Wish you were here zijn universeel: liefde, verlies, loslaten, opnieuw beginnen, jezelf onder ogen komen. Ze worden niet allemaal even sterk uitgewerkt. Sommige verhaallijnen zijn te vluchtig om effect te hebben en echt hun bijdrage aan het verhaal te leveren. Daarbij lijkt het einde van het verhaal - het resultaat van Hazels speurtocht naar de verdwenen moeder van het gezin - iets te gemakkelijk, te snel. Het ontbreekt daardoor een beetje aan de diepgang die je verwacht van een verhaal met deze serieuze thematiek, diepgang die het verhaal wel nodig had gehad om écht een blijvende indruk te maken. Dat is jammer, want deze Young Adult-roman heeft absoluut potentie. De schrijfstijl van Evelien De Vlieger is erg prettig: ze geeft haar hoofdpersoon een eigen, authentieke stem en ook de overige personages, met name die van de achtjarige Isaac, zijn prachtig uitgewerkt en heel interessant. Daarbij heeft De Vlieger de gave om het verhaal van een intense gevoeligheid te voorzien die nergens, maar dan ook nérgens, sentimenteel wordt. De luchtige, ironische toon waarin alles verpakt wordt, relativeert en maakt het zware onderwerp behapbaar.

Wish you were here is bedoeld voor lezers vanaf 15 jaar. De thema's - liefdesverdriet, jezelf onder ogen komen - zullen voor veel jonge én oudere lezers heel herkenbaar zijn, en de droog-komische vertelstijl zal een breed publiek aanspreken. Een prettige Young Adult-roman die fijn weg leest!

Titel: Wish you were here

Auteur: Evelien de Vlieger

Uitgeverij: Querido Kinderboeken, 2018