Recensie: Wiet Waterlanders en de kleine Caroluscode - Mark Tijsmans

Wiet Waterlanders komt met zijn moeder in Gandamme wonen, in de buurt van zijn oom, commissaris Steven de Smit. De tweede schooldag gaat Wiet met zijn klas op uitstap naar het Gravensteen. Toevallig zijn er op dat moment archeologische opgravingen bezig op het terrein. Plots ontstaat er hevige opschudding omdat er in de oude waterput een lijk gevonden is. Wiet en zijn vrienden willen er het fijne van weten en trekken op onderzoek uit.

In 2016 verscheen alweer het vijfde en laatste deel uit de populaire serie rondom Wiet Waterlanders. Wiet Waterlanders en de kleine Caroluscode is het eerste boek uit deze reeks, die inmiddels al vele jonge lezers bereikt en vermaakt heeft. Het boek bevat twee verhalen ineen: niet alleen volgt de lezer de avonturen van Wiet en zijn vrienden in het heden, ook wordt er verteld over de kleine Carolus: een verhaal dat zich afspeelt in de Middeleeuwen. De twee verhalen worden op een prachtige manier met elkaar verweven en versterken elkaar. Stapje voor stapje wordt duidelijk wat het verband is tussen heden en verleden. Door de opmaak van de hoofdstukken is daarbij altijd duidelijk welke delen van het boek zich in het nu afspelen, en welke in het jaar 1419. Het wisselen tussen twee verhaallijnen, waarbij er één zich ook nog lang geleden afspeelt, is niet gemakkelijk. Auteur Mark Tijsmans weet beide verhalen echter niet alleen tot één geheel te verweven, hij zorgt er zelfs voor dat Wiet Waterlanders en de kleine Caroluscode er nóg spannender door wordt. Want dat is het boek zeker: ontzettend spannend! Tijsmans heeft een prettige schrijfstijl die perfect inspeelt op de leeftijd van de lezer en creëert daarmee een mooi omschreven verhaal vol mysterie, onverwachte wendingen en avontuur. De serieuze insteek en historische feiten geven het boek diepgang, maar het wordt nergens saai of langdradig. Integendeel! De karakters zijn ontzettend vermakelijk en alles is overgoten met een humoristisch sausje, waardoor het verhaal leest als een trein. Aan het einde van het boek blijven sommige zaken en personages in nevelen gehuld: hoe zit dat eigenlijk? De nieuwsgierigheid van de lezer is gewekt, en dat is niet voor niets: we kunnen vol spanning en enthousiasme beginnen aan deel twee (en daarna aan deel drie, vier en vijf)!

Wiet Waterlanders en de kleine Caroluscode is geschikt voor kinderen vanaf 10 jaar, maar ook iets oudere kinderen zullen deze verhalen met veel plezier lezen. De schrijfstijl is erg toegankelijk, maar de dikte van het boek (deel één telt maar liefst 442 pagina's!) zal de minder ervaren en leesgrage kinderen wellicht afschrikken. Hopelijk kunnen ook deze kids overtuigd worden, want de avonturen van Wiet wil je absoluut niet missen!

Titel: Wiet Waterlanders en de kleine Caroluscode

Auteur: Mark Tijsmans

Uitgeverij: Van Halewyck, 2016