·

Recensie: Voor ik je loslaat - Marieke Nijkamp

Corey en Kyra groeien samen op in het afgelegen plaatsje Lost Creek in Alaska en zijn hun hele jeugd onafscheidelijk. Tot Corey verhuist. Het afscheid is moeilijk, maar Corey belooft terug te komen om haar vriendin op te zoeken.

Een paar dagen voor het zover is, krijgt Corey het schokkende bericht dat Kyra dood is aangetroffen - drijvend onder het ijs. Ze is er kapot van, maar gelooft niet dat Kyra zelfmoord heeft gepleegd. Er lijkt iets niet te kloppen.
Eenmaal terug in haar geboorteplaats groeit Corey's wantrouwen snel: ze raakt ervan overtuigd dat de inwoners van Lost Creek geheimen hebben, geheimen die ze niet begrijpt. In de donkere winter van Alaska gaat ze op zoek naar antwoorden, terwijl de sfeer in het dorp steeds grimmiger wordt...

Voor ik je loslaat is een boek dat veel emotie oproept, zowel in positieve als in iets minder positieve zin. Vanaf de eerste bladzijde wordt de lezer gegrepen door het verhaal. Dit is voor een groot deel te danken aan de fijne schrijfstijl van auteur Marieke Nijkamp en de grimmige sfeer die ze vanaf hoofdstuk één weet op te roepen. Die sfeer, naargeestig en onheilspellend, kruipt al heel snel onder je huid en blijft daar tot het einde toe zitten. Als lezer kun je, net als de hoofdpersoon, niet precies je vinger leggen op wat er nu niet klopt, maar dát er iets niet klopt staat als een paal boven water. Heel knap gedaan. Het afgelegen dorp in Alaska waar hoofdpersoon Corey naar terugkeert is de plek waar ze is opgegroeid, waar ze iedereen kende. Ditmaal wordt ze echter behandeld als een vreemde, een buitenstaander. Het dorp lijkt te zinderen van de geheimen, en op Corey's twijfels over de zogenaamde zelfmoord van haar vriendin Kyra wordt op zijn zachtst gezegd vijandig gereageerd. Kyra, die door haar psychische problemen altijd door de meeste dorpsbewoners werd gemeden, lijkt na haar dood ineens vereerd te worden. Het dorp lijkt, en zégt, te zijn veranderd, maar duidelijkheid hierover krijgt Corey niet. Als lezer voel je haar frustratie groeien naarmate haar zoektocht om antwoorden vordert.

Hoewel de lezer Voor ik je loslaat vanuit de hoofdpersoon beleeft, wordt er veel gebruik gemaakt van flashbacks naar Corey en Kyra's gezamenlijke jeugd en al dan niet verstuurde brieven. Hierdoor krijgt het verhaal de nodige diepgang, met name wat het personage van Kyra betreft. Nijkamp schrijft hierbij heel invoelend en weet emoties als liefde, verdriet, schuld en frustratie op een rake manier over te brengen. Naarmate het verhaal vordert en de spanning zich opbouwt, worden met name de flashbacks echter wat storend: ze halen de vaart uit het verhaal. Dat is jammer, omdat je als lezer dan op een op heel andere andere manier gefrustreerd raakt.

Het concept van een dorp waarin iets heel vreemds aan de hand is, is origineel en goed uitgewerkt. Het dorp doet, met al zijn geheimen en mysterie, denken aan een sekte waar anderen niets van begrijpen. Niets van hóren te begrijpen. Dit roept een akelig, psychologisch en tegelijkertijd intrigerend sfeertje op dat de lezer kippenvel zal bezorgen.

Hoewel de mysterieuze sfeer en setting én de invoelende en serieuze schrijfstijl dit boek absoluut de moeite waard maken, is het einde toch lichtelijk teleurstellend. Ja, Corey krijgt uiteindelijk antwoord op (sommige) vragen, maar naar mijn mening blijft er teveel in nevelen gehuld. De plotontwikkeling had op dit punt wat beter uitgewerkt mogen worden, en dat is jammer. De lezer blijft hierdoor met een toch wat onbevredigd gevoel achter. Desalniettemin is Voor ik je loslaat zeker de moeite van het lezen waard.

Voor ik je loslaat is geschikt voor lezers vanaf een jaar of veertien. Houd je van spannende en originele verhalen, met een onheilspellende sfeer en een flinke dosis mysterie? Dan is dit absoluut een boek voor jou. Bij voorkeur lezen onder een dekentje, met buiten een flinke storm.

Titel: Voor ik je loslaat

Auteur: Marieke Nijkamp

Uitgeverij: HarperCollins Young Adult, 2017