Recensie: De goudvisjongen - Lisa Thompson

Matthew wil het liefst alles brandschoon houden en krijgt het Spaans benauwd van het getal 13. Hij is al weken niet naar school geweest en weigert bovendien zijn slaapkamer uit te komen. Om de tijd te doden observeert hij zijn buren vanuit zijn slaapkamerraam en maakt hij aantekeningen over al hun doen en laten.

Wanneer de peuter die bij de buurman logeert vermist wordt, is Matthew de laatste die hem heeft gezien. Opeens wordt hij de belangrijkste persoon bij het ophelderen van deze raadselachtige verdwijning en zijn al zijn buren verdachten. Lukt het Matthew om het mysterie te ontrafelen?

Dit fijne debuut van Lisa Thompson neemt de lezer mee in de gedachtegangen van de twaalfjarige Matthew, die vanwege een obsessief compulsieve stoornis amper meer zijn kamer uitkomt, uit angst voor ziektekiemen. Die kamer houdt hij extreem schoon en steriel: de ramen blijven dicht en elke vierkante centimeter van de ruimte wordt vrijwel dagelijks ontsmet. Matthew's handen zijn kapot van het vele wassen onder heet water, en het liefst doet hij alles met plastic handschoenen aan. Wanneer hij niet schoonmaakt, kijkt Matthew door zijn slaapkamerraam naar buiten, als een vis in zijn kom. Door zijn enorme observatievermogen (en omdat hij toch niets anders te doen heeft), weet hij tot in het kleinste detail wat zijn buren uitspoken wanneer ze buiten zijn. En dat blijkt ineens heel goed van pas te komen als de kleinzoon van zijn oude buurman vermist raakt. Terwijl Matthew het mysterie het liefst vanuit de veiligheid en eenzaamheid van zijn eigen kamer zou oplossen, trekt de zaak hem toch steeds iets verder uit zijn isolement.

De goudvisjongen is een luchtig boek over een zwaar onderwerp, wat op zich al een applaus verdient, zeker omdat het voor een relatief jonge doelgroep bedoeld is. Thompson heeft een invoelend en liefdevol portret geschreven over een jongen die vastzit in zijn eigen kleine wereldje en worstelt met angst en schuldgevoelens. Het verhaal is aangrijpend in zijn eenvoud maar wordt op geen enkel moment sentimenteel, integendeel: de lezer zal regelmatig grinniken en zelfs hardop lachen. De vermissing van de peuter, die als kapstok dient voor het beschrijven van Mattew's innerlijke wereld, zorgt gaandeweg voor een spannend mysterie, waarbij alle buren even verdacht zijn en de lezer net als Matthew vreselijk nieuwsgierig is naar de ontknoping. Deze buren, hoewel sommigen van hen als personage vrij vlak blijven, verlevendigen het verhaal en zorgen regelmatig voor een komische noot.

De goudvisjongen is een bijzonder boek waar je verliefd op wordt, een boek over angst en het overwinnen daarvan, maar ook over vriendschap, schuldgevoelens en hoop.

De goudvisjongen is geschikt voor lezers vanaf 10 jaar, maar ook jongeren (en zelfs volwassenen, in dit geval) zullen dit boek met veel plezier lezen. Lisa Thompson heeft een ontzettend fijne schrijfstijl, die de lezer meeneemt én mee laat voelen.

Titel: De goudvisjongen

Auteur: Lisa Thompson

Uitgeverij: MEIS & MAAS, 2017