Recensie: De wolventemmer - Barbara Jurgens

Met haar diepzwarte haar en felgroene ogen is de veertienjarige Runa een buitenbeentje op school. Op een dag, als ze onderweg naar school van haar fiets valt, krijgt ze sterk het gevoel dat ze niet alleen is. Vanuit de struiken kijken twee lichtgevende ogen haar strak aan. Zou het een wolf kunnen zijn..? Dan krijgt Runa een onheilspellend visioen: ze ziet een rode maan, boven een helling vol met honderden dieren in de sneeuw.

Kort daarna gaat Runa met haar moeder en haar oudere zus Isa op vakantie naar een Italiaans bergdorpje. Ze logeren bij Runa's oma, die door een gebroken heup aan huis gekluisterd is en wel wat hulp kan gebruiken. De twee zussen vermaken zich met skiën, totdat Isa na een skitocht niet meer thuiskomt. Omdat Runa niet al te veel vertrouwen heeft in de plaatselijke politie, gaat ze zelf op onderzoek uit. Ze krijgt hulp van haar nieuwe Italiaanse vriendin Vanessa en de knappe Rocco, tot wie Runa zich meteen op een mysterieuze manier aangetrokken voelt. De dorpelingen verdenken de wolven uit de nabijgelegen bergen van Isa's vermissing, maar Runa weet zeker dat er iets anders aan de hand is. De wolven lijken haar juist iets te willen vertellen...

De wolventemmer valt al meteen op door zijn prachtige cover, die een sfeer oproept van wilde natuur, moed en vriendschap. Goed gekozen, want dit zijn ook de belangrijkste thema's binnen het verhaal. Barbara Jurgens, die met De wolventemmer haar eerste jeugdboek schreef, maakt allereerst indruk met de schitterende beschrijvingen van de omgeving: een oud Italiaans bergdorpje met steile weggetjes, omringd door skipistes, ruige bossen en bergen. Alles wordt zo levendig en authentiek beschreven dat de lezer zich direct zelf in het rustieke Italiaanse landschap waant. Dan is er de hoofdpersoon, Runa: een eigenwijze puber van veertien. Op haar Nederlandse school is ze een buitenbeentje en voelt ze zich niet op haar plaats. Eenmaal in Italië raakt haar zus vermist, en dat is het moment waarop het moedige karakter (en het onwaarschijnlijk scherpe reukvermogen) van Runa echt duidelijk naar voren komt. Schijnbaar onbevreesd stort ze zich op haar missie: Isa terugvinden. Daarbij maakt ze vrienden én vijanden in het bergdorpje, en ontdekt ze steeds meer over de bijzondere geschiedenis van de wolven, en hoe het nou komt dat ze daar zo'n sterke band mee voelt.

De schrijfstijl van Jurgens is prettig en toegankelijk, en trekt de lezer direct het verhaal in. Dat verhaal kent een vrij rustige opbouw, en aanvankelijk is niet helemaal duidelijk waar het allemaal naartoe gaat. In de tweede helft van het boek komt de vaart erin, en niet zo'n beetje ook. Runa's ontdekkingen over haar band met de wolven laten de lezer gretig en verbaasd verder lezen, en maken van De wolventemmer een origineel en meeslepend verhaal met een magisch randje.

Barbara Jurgens brengt de oeroude strijd tussen goed en kwaad, mens en natuur, op een boeiende manier in beeld, zonder overdreven moraliserend te zijn. Ze gebruikt de thema's vooral op een effectieve manier, door er een intrigerend en meeslepend verhaal mee te scheppen. De lezer wordt lang in spanning gehouden, terwijl de geheimen van het bergdorpje en zijn inwoners langzaam worden ontrafeld. De wolventemmer is andersintrigerend en smaakt absoluut naar meer!

De Wolventemmer is een jeugdboek dat geschikt is voor kinderen en jongeren vanaf 12 jaar. Hoewel de hoofdpersoon vrouwelijk is, zal het boek door zijn onderwerp en thematiek zowel jongens als meisjes aanspreken. Ook oudere kinderen en (jong)volwassenen zullen van dit verhaal genieten. En wees niet verbaasd wanneer je, na het lezen van De wolventemmer, direct een vakantie naar de Italiaanse bergen wilt boeken!

Als je geïnteresseerd bent in wolven, is De wolventemmer natuurlijk onmisbaar in je boekenkast. Hoewel het een fictief verhaal is, kan het absoluut iets extra's toevoegen aan een les (of bijvoorbeeld een spreekbeurt of verslag) over dit onderwerp.

Op beeldend vlak kun je met het boek veel leuke dingen doen: de omgeving, de dieren, maar ook emoties en sfeer worden zo beeldend beschreven dat je het gemakkelijk voor je kan zien. Probeer de beelden in je hoofd eens om te zetten in bijvoorbeeld een illustratie bij een bepaalde passage.

Titel: De wolventemmer

Auteur: Barbara Jurgens

Uitgeverij: Moon Uitgevers, 2017