·

Recensie: Gena & Finn - Hannah Moskowitz & Kate Helgeson

Gena en Finn zouden elkaar nooit hebben leren kennen als ze niet allebei fan waren geweest van dezelfde televisieserie. De achttienjarige Gena is een populaire blogger die zich staande probeert te houden als eerstejaars studente aan de universiteit. De tweeëntwintigjarige Finn probeert de eindjes aan elkaar te knopen in een grote stad en twijfelt ondertussen aan de de relatie met haar vriend. Hoe verschillend ze ook zijn, de meisjes komen erachter dat hun vriendschap dieper gaat dan de fanfictie die ze online schrijven. Wanneer het noodlot toeslaat en Gena's leven overhoop gooit, kan alleen Finn haar helpen.

Op het eerste gezicht lijkt Gena & Finn een Young Adult-roman zoals vele andere: een verhaal over liefde, vriendschap en verlies. De vorm waarin het verhaal gegoten is, wijkt echter sterk af van het reguliere proza. Gena & Finn bestaat uitsluitend uit e-mails, sms-berichten, blogposts en dagboekfragmenten. In het begin van het boek kan dit wat verwarrend en rommelig overkomen: de lezer moet goed kijken welke berichten door Gena, welke door Finn en welke door een derde persoon geschreven zijn. Het kost aanvankelijk wat moeite om een verhaal, een rode draad, te ontdekken in alle losse berichten en blogs. Voor sommigen zal dit wellicht een reden zijn het boek aan de kant te leggen. Bij het verder lezen blijkt echter dat het verhaal steeds soepeler loopt en dat je als lezer snel gewend raakt aan deze originele manier van vertellen, en er zelfs in meegesleept wordt.

De schrijfstijl van Gena & Finn is vrij simpel: in digitale media zoals blogs en e-mails wordt zelden gebruik gemaakt van lange zinnen of moeilijk taalgebruik. Het verhaal leest dus, wanneer men eenmaal gewend is aan de vertelstijl, heel gemakkelijk weg. Wie door alle losse fragmenten puur naar het verhaal kijkt, ziet het ontstaan van een mooie vriendschap tussen twee jonge meiden, die beiden hun eigen problemen proberen te overwinnen en daarin steeds dichter naar elkaar toe groeien. Doordat ze aan elkaar schrijven, wordt het verloop van hun vriendschap heel mooi, persoonlijk en origineel in beeld gebracht.

Gena & Finn zal niet iedereen aanspreken. Degenen die aan het boek beginnen, zullen echter een heel fijn en herkenbaar verhaal aantreffen.

Gena & Finn is een Young Adult-roman, geschikt voor lezers vanaf 14 jaar. Doordat het verhaal wordt verteld via digitale media-uitingen, zal het voor veel jongeren en jongvolwassenen een zeer herkenbaar en aansprekend boek zijn. De thema's zijn universeel en op een toegankelijke manier in het verhaal verwerkt, waardoor ook minder enthousiaste of ervaren lezers goed met dit boek uit de voeten zullen kunnen. Door het verhaal en de vertelstijl zal het boek volwassenen wellicht wat minder aanspreken.

Gena & Finn biedt een leuke inleiding voor een les in digitale media, gekoppeld aan creatief schrijven. Laat jongeren eens een kort verhaal of dialoog schrijven, uitsluitend in e-mails of smsjes. Op welke manier kun je dan de personages verdiepen? Hoe schep je sfeer? Gebruik je schrijftaal, spreektaal, of een mengvorm van die twee? En hoe geef je het begin, midden en einde vorm? Op deze manier kun je een originele en aansprekende les vormgeven.

Titel: Gena & Finn

Auteurs: Hannah Moskowitz & Kate Helgeson

Vertaling: Aline Sax & Maren Stoffels