·

Recensie: S.T.A.G.S. - M.A. Bennett

Greer MacDonald is nieuw op de St. Aidan the Great School. Helaas voor haar worden nieuwelingen, en vooral nieuwelingen zonder geld, vermeden. De populairste leerlingen op school, de Middeleeuwers, zwaaien er de scepter. Net op het moment dat Greer denkt dat het haar nooit zal lukken nieuwe vrienden te maken, ontvangt ze een mysterieuze brief, waarop slechts drie woorden staan: jagen schieten vissen. Het blijkt een uitnodiging te zijn om het weekend van de herfstvakantie door te brengen op het landgoed van Henry de Warlencourt, de knapste jongen van de school en, jawel, een Middeleeuwer. Verbaasd maar gevleid neemt Greer de uitnodiging aan. Dat had ze beter niet kunnen doen...

S.T.A.G.S. wekt de indruk een spannend en gruwelijk verhaal te zijn, en maakt die indruk voor een groot deel waar. Deze YA-thriller, die eerste van auteur M.A. Bennett die in het Nederlands werd vertaald, begint echter kalm en beschrijvend. We maken kennis met hoofdpersoon Greer, een slimme scholiere die net is begonnen op haar nieuwe school. Met haar bescheiden achtergrond en studiebeurs is ze een buitenbeentje, omringd door oud geld en adellijke afstammelingen. In de St. Aidan the Great School lijkt de tijd te hebben stilgestaan: alle vormen van moderne media (inclusief mobiele telefoons) zijn uit den boze, de leerkrachten worden zonder uitzondering Broeders genoemd, en het gebouw zelf ziet eruit alsof het zo in de Middeleeuwen had gepast. Een behoorlijke cultuurshock voor Greer, die zich er niet op haar plek voelt en min of meer genegeerd wordt door de andere leerlingen, inclusief haar kamergenote. Wanneer ze een mysterieuze uitnodiging ontvangt van de mooiste en rijkste jongen van de school, zijn het vooral haar eenzaamheid en nieuwsgierigheid die maken dat ze erop ingaat, haar onderbuikgevoel en wantrouwen negerend.

Hoewel het verhaal langzaam op gang komt, weet het de aandacht meteen vast te houden. Dit ligt voornamelijk aan het feit dat het verhaal in de verleden tijd is geschreven, in de ik-vorm, waardoor de lezer het gevoel krijgt dat alles door de hoofdpersoon aan hem persoonlijk wordt verteld. Er wordt tijd genomen een beeld te schetsen van de situatie voordat de actie begint, met levendige beschrijvingen en genoeg achtergrondinformatie. Door de manier van vertellen wordt wel meteen duidelijk dat er in de loop van het verhaal iets gruwelijks plaatsvindt. Wat dat is? Daar komt de lezer langzaam maar zeker achter.

Bennett schrijft op een heel aantrekkelijke manier: vlot en toegankelijk, met beschrijvingen die gedetailleerd, maar niet té uitgebreid zijn. Het maakt S.T.A.G.S. een boek waar je doorheen vliégt, op een goede manier. Samen met Greer ontdekt de lezer beetje bij beetje dat niets is wat het lijkt, en dat er akelige geheimen schuilgaan achter de façade van oud geld en goede manieren. Door de ogen van de hoofdpersoon wordt de school, en later het landhuis van Henry de Warlencourt, beschreven als een plek waar de tijd lijkt te hebben stilgestaan. Wars van alle vormen van techniek en media leven de rijkeluiskinderen in een wereld zoals die eeuwen geleden was. Haaks daarop staan Greer's vele verwijzingen naar moderne films, die zorgen voor een heel leuk contrast.

Hoewel het hoofdpersonage goed uitgewerkt en gelaagd is, blijven de overige personages een beetje hangen in stereotypering. Dat is jammer, want het gaat af en toe ten koste van de diepgang. Het verhaal zelf is meeslepend en ontzettend spannend, hoewel de gruwelijkheden die je als lezer verwacht uitblijven. Voor wie houdt van een originele YA-thriller met een onverwachte plottwist is S.T.A.G.S. echter absoluut een aanrader!

S.T.A.G.S. is geschikt voor lezers vanaf vijftien jaar. Houd je van spannende en meeslepende verhalen met een vleugje mysterie, die niet té gruwelijk zijn? Dan is deze thriller zeker iets voor jou!

Titel: S.T.A.G.S.

Auteur: M.A. Bennett