·

Recensie: Hazelwoud - Melissa Albert

De zeventienjarige Alice is het grootste deel van haar leven met haar moeder op de vlucht geweest. Waarvoor? Dat weet ze eigenlijk niet precies, maar het ongeluk lijkt hen overal te achtervolgen. Wanneer Alice's oma, schrijfster van een duister sprookjesboek, op haar afgelegen landgoed het Hazelwoud overlijdt, haalt het ongeluk hen echter in: Alice's moeder wordt ontvoerd door een man die zegt dat hij uit het Achterland komt - de dreigende bovennatuurlijke wereld uit haar oma's verhalen. Het bericht dat haar moeder voor haar achterlaat is Alice's enige aanwijzing: BLIJF WEG UIT HET HAZELWOUD. Hoewel Alice haar oma's fanatieke fans altijd zoveel mogelijk heeft vermeden, vraagt ze nu toch hulp aan klasgenoot en Achterland-superfan Ellery Finch. Hij helpt haar maar al te graag, al twijfelt Alice een beetje aan zijn motieven. Om haar moeder terug te vinden reizen Alice en Finch af naar het Hazelwoud, naar de wereld waar haar oma's sprookjes hun oorsprong vonden. Zal Alice er tijdens haar zoektocht achter komen waar haar eigen verhaal begon... En vooral waar het misging?

Hazelwoud was al een enorme hype op social media voordat het überhaupt verschenen was. De verwachtingen waren dus hooggespannen. De beschrijving van het verhaal is mysterieus en wekt nieuwsgierigheid. Die nieuwsgierigheid blijft de lezer het hele boek door houden. Auteur Melissa Albert bouwt haar verhaal langzaam en grondig op, en houdt alle antwoorden zo lang mogelijk in nevelen gehuld.

Hoofdpersoon in het verhaal is de zeventienjarige Alice. Samen met haar moeder trekt ze al zolang ze zich kan herinneren van de ene uithoek van het land naar de andere, achterna gezeten door vreemde ongelukken. Waarom het ongeluk steeds hén moet treffen, dat weet Alice eigenlijk niet. Het lijkt iets te maken te hebben met haar oma, Althea Proserpine, schrijfster van een duister sprookjesboek dat inmiddels een cultstatus heeft verworven, en daarbij een behoorlijke schare fanatieke fans. Alice zelf heeft het boek nog nooit in handen gehad, het is het enige dat haar moeder haar ten strengste verbiedt te lezen. Waarom? Dat is een vraag die de lezer, net als Alice, regelmatig zal stellen.

De schrijfstijl van Albert is vlot en leest erg fijn, met prachtige beschrijvingen die het verhaal voor je ogen tot leven doen komen. Vanaf de eerste pagina houdt ze haar lezers in een prettige wurggreep. Hazelwoud is mysterieus, magisch en gruwelijk. Melissa Albert slaagt er perfect in de grens op te zoeken tussen het hedendaagse Manhattan en het bovennatuurlijke Achterland, tussen realisme en fantasy, tussen sprookjes en horror. Als lezer ben je aanvankelijk, net als Alice, nogal sceptisch over de vreemde gebeurtenissen en de duistere magie die daarmee verband lijkt te houden. Naarmate het verhaal zich verder ontvouwt, verandert scepticisme in verwondering, en vervolgens in regelrechte obsessie. Hazelwoud hypnotiseert en schept een wereld waar je ver bij vandaan wilt blijven, en die je tegelijkertijd nooit meer wilt verlaten.

Hazelwoud is geschikt voor lezers vanaf een jaar of vijftien, en zal zowel jongeren als volwassenen aanspreken. Hoewel het boek binnen het fantasy-genre valt, is het ook absoluut een aanrader voor hen die daar minder bekend mee zijn. Fans van sprookjes, vooral van het duistere, grimmige soort, kunnen met Hazelwoud hun hart ophalen. Zorg er wel voor dat je een aantal lege uren in het verschiet hebt als je met lezen begint, want dit boek leg je niet gemakkelijk weg. Heerlijk om je in te verliezen en helemaal in weg te kruipen.

Mocht je Hazelwoud willen gebruiken als inspiratiebron voor andere activiteiten, dan kunnen vooral op beeldend vlak alle remmen los. Melissa Albert beschrijft haar bijzondere en angstaanjagende wereld gedetailleerd en beeldend: je ziet het allemaal zo voor je. Teken- of schilderopdrachten die een bepaald personage, een plek of sfeer moeten uitdrukken, passen hier dan ook perfect bij.