·

Recensie: De grote verboden zolder - Edward van de Vendel

Eddie woont in een huis met een enorme zolder. Een verboden zolder welteverstaan, die helemaal doorloopt boven de school waar Eddie's huis aan vastzit. Hij mag er niet komen van zijn ouders, en dat wil hij ook eigenlijk niet. Maar dan komt Linea logeren, een meisje met geheimzinnige problemen. Midden in de nacht maakt ze Eddie wakker en neemt hem mee naar de Grote Verboden Zolder. En daar beginnen de wonderlijke avonturen. Vreemde geesten laten zich aan Eddie zien. Maar die geesten bestaan alleen op zolder. Of toch niet..?

Hoofdpersoon Eddie is een angstige jongen. Dat weet hij zelf ook, hij kent zichzelf goed. Zijn rustige leventje thuis, naast de school waarvan zijn vader directeur is, wordt verstoord door de komst van Linea. Door persoonlijke omstandigheden komt zij een tijdje bij Eddie thuis logeren. Linea zelf blijft voor Eddie lang gehuld in geheimzinnigheid, en naar het einde toe is ze eigenlijk niet minder raadselachtig. Linea sleept Eddie 's nachts mee naar de verboden zolder, waar ze bijzondere avonturen beleven met geesten die van alles te maken blijken te hebben met Linea's moeilijke familieomstandigheden. Nacht na nacht maakt Eddie de vreemdste dingen mee, waarbij hij zelf ook niet precies weet of ze nu echt zijn of niet: het lijkt wel of er een andere realiteit heerst op de zolder, waar alle nachtelijke avonturen echt zijn totdat de dag weer aanbreekt.

De bang aangelegde Eddie verlegt gedurende het verhaal zijn eigen grenzen en wordt gedwongen dapper te zijn, zijn angsten in de ogen te kijken en ze te verslaan, zoals hij de geesten op zolder uiteindelijk ook verslaat.

Edward van de Vendel schrijft in een rustige, vloeiende stijl een verhaal met meerdere lagen, waardoor De grote verboden zolder ver boven het griezelgenre uitstijgt. Het boek kent vele geestige momenten en leest fijn weg. Dit alles maakt van De grote verboden zolder een bijzonder boek, vol vreemde avonturen en ongebruikelijke situaties, dat er bovendien van buiten én van binnen prachtig uitziet.

De grote verboden zolder is geschikt voor kinderen van 10-12 jaar, hoewel de vertelstijl vraagt om wat leeservaring. Dit zorgt er wel voor dat het boek ook door oudere kinderen gewaardeerd zal worden. Belangrijke thema's als vriendschap, moed en het overwinnen van angsten zullen veel kinderen aanspreken, en daarnaast valt er genoeg te griezelen én te lachen. Verwacht geen standaard griezelboek, maar een mysterieus verhaal dat nog een tijdje in je hoofd zal nazingen, lang nadat het uit is.

De grote verboden zolder biedt goede aanknopingspunten voor een filosofisch gesprek rondom angsten en het overwinnen daarvan. Hoe verslaat hoofdpersoon Eddie zijn angst? Waar ben je zelf bang voor, en hoe zou je die angst kunnen overwinnen? Als hulpmiddel kan hierbij ook drama worden ingezet, bijvoorbeeld in de vorm van een dialoog of pantomime.

Als beeldende opdracht zou je met meerdere onderwerpen aan de slag kunnen: het verbeelden van angsten hoort daar zeker bij, maar ook het maken van illustratie bij een passage uit het boek. Of het schilderen van de eigen visie op een grote, enge, verboden zolder. Hoe ziet zo'n zolder er volgens jou uit? Welke elementen of voorwerpen vind je er? En welke kleuren passen erbij? Deze opdrachten kun je overigens aanpassen aan de leeftijd en het niveau van de kinderen.

Titel: De grote verboden zolder

Auteur: Edward van de Vendel

Uitgeverij: Querido's Kinderboeken, 2017