·

Recensie: Knikkeruil - Maranke Rinck

Uil is de nieuwste knikker in de groep. Hij wil er graag bij horen, maar is bang voor de monsters... Dat zijn de andere knikkers ook! Samen slaan de op de vlucht. Kan Uil ze bijhouden?

Knikkeruil is het 'Prentenboek van de Kinderboekenweek 2017' en absoluut een aanwinst voor elke (kinder)boekenkast. In woord en beeld wordt verteld over vriendschap en 'erbij horen'. De prachtige tekeningen van Martijn van der Linden, die eerder het      bekroonde Tangramkat illustreerde, zijn een lust voor het oog. Bij dit vakkundig gemaakte en originele prentenboek wordt een zakje knikkers geleverd om zelf, thuis of in de klas, een knikkerspelletje mee te spelen.

Met name peuters en kleuters zullen Knikkeruil geweldig vinden. Het verhaal is zeer geschikt om voor te lezen, en door de kleurrijke en aansprekende illustraties zullen kinderen het keer op keer willen bekijken.

Met dit 'speelprentenboek' kun je, met name bij kleuters, alle kanten op. VerhalenVerslinders heeft het boek gebruikt als uitgangspunt bij een 'Praatjes, pennen en penselen' workshop, en met groot succes. De kinderen (5-6 jaar) keken en luisterden ademloos naar het verhaal. Daarna ontstond er een gesprek over knikkers: welke vonden ze mooist, welke hadden ze zelf, hoe speelden ze ermee? Ook werd er gepraat over vriendschap en nieuw zijn in een groep, een belangrijk thema in Knikkeruil. Uiteraard kan het boek een aanleiding zijn voor het spelen van knikkerspelletjes, of het zelf bouwen van bijvoorbeeld een knikkerpotje en een jodelbaan. Bij VerhalenVerslinders gingen de kleuters zelf aan de slag met waterverf, om op papier hun eigen knikkers te schilderen. De illustraties bieden een schat aan inspiratie, en er werd dan ook regelmatig even een blik op geworpen. De resultaten van de workshop zie je hier:

Titel: Knikkeruil

Auteur: Maranke Rinck

Illustrator: Martijn van der Linden