·

Recensie: Een wereld van verhalen - Oliver Jeffers

Het Boekenkind komt uit een wereld van verhalen. Ze reist door een wereld van fantasie, vaart over een zee van woorden en beklimt bergen van verbeelding.

Een wereld van verhalen, geschreven door Oliver Jeffers, is niet zomaar een verhaal. Het bevat weinig tekst, het is vooral de typografische opmaak die dit boek zo bijzonder maakt. De letters en stukken tekst die Sam Wilson gebruikt in zijn illustraties zorgen voor een prachtig vormgegeven geheel. Op elke pagina struint het Boekenkind door een wereld van letters, woorden en boeken. Deze stukken tekst, afkomstig van klassiekers uit de kinderliteratuur, zijn niet per se bedoeld om te lezen, maar maken onderdeel uit van de illustraties. Ze laten een wereld zien vol fantasie, verbeelding en verhalen. Ben je een boekenwurm en houd je van bijzondere boeken? Dan is Een wereld van verhalen absoluut de moeite waard!

Voor kinderen in de kleuterleeftijd is dit een prachtig boek om uit voorgelezen te worden, maar ook om zelf te bekijken en doorheen te bladeren. De prachtige illustraties laten veel ruimte voor fantasie en eigen verbeelding. Ook voor oudere kinderen, en eigenlijk voor iedereen die van boeken en verhalen houdt, is dit boek een echte aanrader.

Het verhaal en de illustraties bieden ontzettend leuke mogelijkheden voor creatieve activiteiten. VerhalenVerslinders heeft zelf gewerkt met Een wereld van verhalen in één van de 'Praatjes, pennen en penselen' workshops. Na het boek gelezen en uitgebreid bekeken te hebben, startten we een filosofisch gesprek over verhalen en verbeelding. Wat voor gevoel krijg je bij het lezen van het verhaal, en bij de illustraties? Wat kunnen verhalen met je doen? Hoe werkt je fantasie daarbij? Daarna zijn de kinderen aan de slag gegaan met het maken van een illustratie in de stijl van het boek. Daarvoor namen ze eerst zelf een situatie in gedachten: waar speelt het verhaal dat je gaat verbeelden zich af? De kinderen namen kranten en tijdschriften, scharen en lijm en creëerden een omgeving van letters, woorden en tekst. Met fineliner en kleurpotlood werd de illustratie verder uitgewerkt.

De moeilijkheidsgraad van deze activiteit is gemakkelijk aan te passen aan de leeftijd en het niveau van de kinderen. Het resultaat van onze workshop, uitgevoerd door kinderen van 6-8 jaar, zie je hier:

Titel: Een wereld van verhalen

Auteur: Oliver Jeffers

Illustrator: Sam Winston